Delårsrapport januari–juni 2013

Fortsatt utmanande marknadsklimat under kvartalet

Kvartal 2

• Orderingången var 653,0 Mkr (581,0), vilket justerat är en minskning med 11,9%* jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 700,2 Mkr (521,5), vilket justerat är en minskning med 0,5%* jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 44,6 Mkr (42,0), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 6,4% (8,1).
  • Rörelseresultatet var 44,5 Mkr (42,0), vilket gav en rörelsemarginal på 6,4% (8,1).
  • Resultat efter skatt var 31,1 Mkr (29,4).
  • Resultat per aktie var 2,65 kr (2,51).

Januari-juni

• Orderingången var 1 336,2 Mkr (1 074,7), vilket justerat är en minskning med 7,2 %* jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 1 314,7 Mkr (1 027,4), vilket justerat är en minskning med 5,3%* jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 61,3 Mkr (78,7), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 4,7% (7,7).
  • Rörelseresultatet var 40,7 Mkr (71,8), vilket gav en rörelsemarginal på 3,1% (7,0).
  • Rörelseresultatet har belastats med 20,0 Mkr i omstruktureringskostnader (5,0) och med 0,6 Mkr i förvärvskostnader (1,9).
  • Resultat efter skatt var 22,9 Mkr (48,1).
  • Resultat per aktie var 1,95 kr (4,11).

*) justerat för valutaeffekter och förvärv

Andra kvartalet har i mångt och mycket fortsatt enligt samma mönster som det första. Vi hade förväntat en starkare utveckling i Asia Pacific. Processen fram till slutlig order drar ut på tiden i väntan på kundens finansiering. I Europa ser vi tecken på en stabilisering men i det stora hela kvarstår bilden av ett besvärligt marknadsklimat.

Bilden av marknaderna i Americas har inte förändrats nämnvärt, dvs en underliggande positiv utveckling men med fortsatt utdragna beslutsprocesser för större projekt.

Negativa valutaeffekter har haft betydande påverkan på resultatet i kvartalet, ca 1,7 procentenheter på rörelsemarginalen.

Tidigare kommunicerade aktiviteter, som integrationen av EFT, stängningen av fabriken i Assens, Danmark samt uppstarten av fabriken i Thailand, fortlöper väl enligt plan

Sven Kristensson, CEO                                           Stefan Fristedt, CFO
Telefon 042-18 87 00                                                Telefon 042-18 87 00
e-mail: sven.kristensson@nederman.com                  e-mail: stefan.fristedt@nederman.com

För mer information se även Nedermans hemsida: www.nederman.com

Nederman Holding AB (publ),
Box 602, 251 06 Helsingborg
Telefon 042-18 87 00, Telefax 042-18 77 11
Organisationsnummer: 556576-4205

Denna information är sådan som Nederman ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juli 2013 kl 14.00.