Delårsrapport januari–juni 2015

Positiv utveckling i Americas och EMEA

Kvartal 2

• Orderingången var 812,2 Mkr (704,3), vilket justerat är en ökning med 3,0%*)jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 775,5 Mkr (663,8), vilket justerat är en ökning med 4,0%*)jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 64,3 Mkr (38,1), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 8,3% (5,7).
  • Rörelseresultatet var 64,3 Mkr (28,1), vilket gav en rörelsemarginal på 8,3% (4,2).
  • Resultat efter skatt var 38,9 Mkr (17,1).
  • Resultat per aktie var 3,33 kr (1,46).

Januari-juni

• Orderingången var 1 592,9 Mkr (1 324,6), vilket justerat är en ökning med 6,6 %*)jämfört med samma period föregående år.
  • Omsättningen var 1 502,7 Mkr (1 287,0), vilket justerat är en ökning med 2,9%*)jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet exklusive förvärvskostnader och omstrukturerings-kostnader var 102,4 Mkr (56,7), vilket gav en justerad rörelsemarginal på 6,8% (4,4).
  • Rörelseresultatet var 102,4 Mkr (36,7), vilket gav en rörelsemarginal på 6,8% (2,9).
  • Resultat efter skatt var 62,8 Mkr (18,6).
  • Resultat per aktie var 5,37 kr (1,58).

*) justerat för valutaeffekter och förvärv

”Lönsamheten har fortsatt utvecklats positivt under kvartalet. Detta med hjälp av högre volym, lägre kostnader och positiva valutaeffekter. Under kvartalet har den starka utvecklingen i Americas fortsatt, drivet av god efterfrågan i USA. Utvecklingstrenden inom EMEA håller i sig där produktförsäljning, försäljning av mindre system och service visar en fortsatt positiv utveckling. Glädjande är också att vi i kvartalet bokat en större order till ett aluminiumsmältverk i UK om 30 Mkr.

Osäkerheten kring den ekonomiska utvecklingen i APAC, som kommunicerades i förra rapporten, har dessvärre besannats. Orderingången var svag till följd av ett antal förseningar och utdragna beslutsprocesser vilka ligger utanför Nedermans kontroll. Vår positiva syn på APAC och framförallt efterfrågan av miljöteknik i Kina har långsiktigt inte förändrats.”

Denna information är sådan som Nederman ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 juli 2015 kl 12.00.

Stefan Fristedt, CFO
e-mail: stefan.fristedt@nederman.com

För mer information se även Nedermans hemsida: www.nederman.com

Nederman Holding AB (publ),
Box 602, 251 06 Helsingborg
Organisationsnummer: 556576-4205

Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på luftfiltrering och återvinning. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet.

Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning sker via dotterbolag i 25 länder och distributörer i ytterligare ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i Europa, Nordamerika och Asien.

Koncernen är noterad på Nasdaq OMX Mid Caplista, har cirka 1 900 anställda och omsätter cirka tre miljarder kr.