Nederman börsnotering

Nedermans huvudägare har beslutat att erbjuda investerare att förvärva upp till 69,5% av bolagets aktier (motsvarande 8 141 799 aktier) i samband med en notering på Stockholmsbörsen. Erbjudandet motsvarar upp till 63,0% av aktierna i bolaget
(7 381 898 aktier) och upp till ytterligare 6,5% av aktierna (759 901 aktier) omfattas av en övertilldelningsoption utställd av huvudägaren.

• Prisintervallet har fastställts till 74-89 kronor per aktie

• Anmälningsperioden för allmänheten löper från den 2 maj till och med den 11 maj 2007 (till och med den 13 maj för internetkunder till Handelsbanken och Avanza)

• Anmälningsperioden för institutionella investerare löper från och med 2 maj till och med den 14 maj 2007.

• Det slutliga försäljningspriset beräknas offentliggöras den 15 maj 2007.

• Första dagen för handel på Stockholmsbörsen är beräknad till 16 maj 2007

Presskonferens hålls idag kl. 11.00 på Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm.
Styrelsens ordförande Anders Scharp, VD och koncernchef Sven Kristensson samt
Anders Agering, CFO kommer att delta i presskonferensen.

Faktaruta
Nederman, ett världsledande företag inom miljöteknik, utvecklar, producerar och marknadsför egna produkter och system för utsug av damm, rök, bilavgaser samt utrustning för industriell rengöring. Dessa baseras på vakuumtekniker som omspänner hela skalan från högvakuum till medel- och lågvakuum. Nederman producerar och säljer även ett omfattande program av slang- och kabelupprullare för vatten, luft, olja och andra media.

Nedermans system bidrar på flera sätt till att skapa rena, effektiva och säkra arbetsplatser jorden runt.

Företagets åtagande till kund omfattar allt från förstudier och projektering till installation, driftsättning och service.

Tillverkningen är certifierad enligt ISO 9001 och ISO 14000. Enheter för produktion och sammansättning finns i Sverige, Norge och Kanada.

Nedermans produkter och system marknadsförs via egna dotterbolag i 24 länder samt agenter och distributörer i mer än 50 länder.

Koncernen har cirka 540 anställda.

”Sedan EQT:s förvärv har företaget investerat betydande resurser i produktutveckling vilket inneburit att vi nu kan erbjuda både befintliga och nya kundsegment en bred och kundanpassad produktportfölj samtidigt som vår position i värdekedjan har stärkts genom en ökad andel eftermarknads- och direktförsäljning. Vi har också ökat vår marknadspenetration på tillväxtmarknader, framförallt i Östeuropa och Asien.
Börsnoteringen innebär att vi tar nästa steg i bolagets utveckling och accelererar tillväxten ytterligare, säger Nedermans VD Sven Kristensson.

Handelsbanken Capital Markets är bolagets och huvudägarens rådgivare ”sole Global Co-ordinator och Book Runner” avseende börsintroduktionen. Anmälan från allmänheten kan även ske via Avanza.
Fullständig och detaljerad information om erbjudandet återfinns i det prospekt som upprättats med anledning av erbjudandet.

Prospekt och anmälningssedlar kan erhållas på Nedermans hemsida, www.nederman.com, samt på www.handelsbanken.se/aktuellaerbjudanden eller www.avanza.se. Tryckta prospekt kan även erhållas från Nederman samt från Handelsbankens kontor i Sverige (där även anmälningssedlar tillhandahålls).

Närmare upplysningar lämnas av:

Anders Agering, CFO
e-mail: anders.agering@nederman.se

För mer information se även Nederman hemsida www.nederman.com

Telefon +46 (0) 42-18 87 00
Telefax +46 (0) 42-18 77 11