Nederman får betydande order på utrustning till Bilprovningsanläggningar i Turkiet

Nederman har fått order till ett värde av cirka 10 miljoner kronor på avgasutrustning till samtliga Bilprovningsanläggningar i Turkiet. Ordern innebär att Nederman ska utrusta 188 Besiktnings-anläggningar för personbilar och övriga fordon i 81 städer i landet.

Systemen som ska levereras är av samma typ som bl.a. finns installerade inom Svensk Bilprovning. Projektet har utarbetats i samarbete med Havak Endustri Tesisleri Tic. Ltd, lokal Nederman distributör.

Första leveransen skedde i januari 2008 och samtliga anläggningar ska vara i drift omkring halvårsskiftet 2008. Installationsarbetet sker via inhemska bolag under överinseende av Nedermans distributör Havak.

Aurel Stan, Regionansvarig: ”Nederman utsågs som ensam leverantör till samtliga anläggningar i stark konkurrens med inhemska och internationella tillverkare. Funktionalitet, kvalitet och leveranssäkerhet var tre avgörande faktorer. Nedermans finansiella styrka och vår långa erfarenhet av liknande installationer var andra viktiga faktorer. Användare och beslutsfattare från Turkiet har även besökt
Svensk Bilprovning för att studera anläggningar i drift.

Turkiet har skärpt miljölagstiftningen för en anpassning till gällande lagstiftning inom EU. Nuvarande statlig organisation ersätts av ett nybildat bolag med bland annat tyska TUV som största intressent. Den turkiska staten blir minoritetsägare. TUV gruppen i Tyskland är en företagsgrupp som arbetar med säkerhets- och kvalitetsuppdrag i ett 60-tal länder.

För mer information kontakta:
Sven Kristensson, VD för Nederman. Tel 042-188700, e-mail: sven.kristensson@nederman.se
Anders Agering, CFO Nederman. Tel. 042-188700, e-mail: anders.agering@nederman.se