• Nederman/

Nederman får order från SSP Technology A/S, som tillverkar turbiner till vindkraftsindustrin.

Nederman ska förse SSP Technologys danska produktionsanläggning för blad till vindkraftverk med kompletta lösningar för utsugning av slipdamm och svetsrök, till ett värde av cirka 10,5 miljoner SEK.

Lösningen för utsug av kompositbaserat slipdamm är baserad på två stationära högvakuumenheter med filter och kringutrustning. Nederman levererar även en komplett lösning för utsugning och filtrering av svetsrök vid flera arbetsstationer.

Utsug- och filtersystemen levereras med energibesparande utrustning som automatiskt gör att energiförbrukningen anpassas till det aktuella behovet.

En lösning för ventilering av produktionslokalerna med ekonomisk värmeåtervinning är också del av ordern.

SSP Technology A/S är ett internationellt företag med huvudkontor i Danmark. Företaget utvecklar och tillverkar gjutformar och patenterade rotorbladkomponenter till vindkraftsturbiner. SSP Technology A/S bygger ut tre av fyra produktionshallar med cirka 35 procent och ökar därigenom fabriksytan väsentligt. Installationen av Nedermans lösningar kommer att färdigställas i samband med ut- och ombyggnaden av produktionshallarna under första kvartalet 2012.

“Vi är mycket glada över att ha blivit valda som leverantör av denna miljöteknikorder. Det är ett erkännande för Nedermans expertis inom utsugs- och filterlösningar till vindkraftsindustrin”, säger Sven Kristensson, VD och Koncernchef, Nederman.

För mer information kontakta:
Sven Kristensson, VD och Koncernchef Nederman
e-mail: sven.kristensson@nederman.se

Faktaruta Nederman
Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på luftfiltrering och återvinning. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet. Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning sker via dotterbolag i 29 länder samt agenter och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i Europa, Nordamerika och Asien. Koncernen är noterad på Nasdaq OMX och har cirka 1450 anställda.

Nederman Holding AB (publ), Box 602, 251 06 Helsingborg. Organisationsnummer 556576-4205