Nederman får order på över 17 miljoner SEK av Aisin Takaoka Co., Ltd

Nederman kommer att förse tre av Aisin Takaokas gjuterier i Kina och Thailand med kompletta lösningar för utsug och filtrering.

Ordern utgörs av en kombination av lösningar vid tre olika gjuterier, ett i Kina och två i Thailand. Aisin Takaoka både utökar kapaciteten med nya produktionslinjer och uppgraderar existerande linjer. De aktuella gjuterierna producerar komponenter till fordonsindustrin.

Lösningarna inkluderar utsug och filtrering vid induktionssmältugn, urslagning, blästring och efterbearbetning. Nederman levererar även lösningar för effektiv hantering av gjutsand samt filter med aktivt kol för reducering av lukter. Nedermans lösningar för gjuterier säkerställer god arbetsmiljö vid alla moment i gjutprocessen och möjliggör effektiv återanvändning av gjutsand.

“Ordern från Aisin Takaoka bekräftar ytterligare vår ledande position och vårt konkurrensmässiga övertag inom industriell luftfiltrering. Vår starka närvaro i Asien möjliggör optimal service till kunderna genom att vi kan samordna projekt och fokusera resurser över nationsgränserna. Detta är en uppföljningsorder och vi är stolta over att Aisin Takaoka ger oss fortsatt förtroende”, säger Sven Kristensson, VD Nederman.

Aisin Takaoka Co., Ltd är ett japanskt företag som fokuserar på gjutning och maskinell bearbetning av järn- och aluminiumkomponenter till främst bilindustrin. Företaget tillverkar och säljer även audioprodukter. Företaget grundades 1960 och omsättningen på konsoliderad bas uppgick 2011 till ca 194 miljarder Yen.

Filterutrustningen tillverkas vid Nedermans fabrik i Suzhou i Kina och installationsarbetet projektleds från Nedermans tekniska avdelningar i Bangkok och Suzhou. Installation och driftsättning kommer att pågå från tredje kvartalet 2012 och avslutas under första kvartalet 2013.

Sven Kristensson, VD och Koncernchef Nederman

P-O Eriksson, VP Sales APAC
e-mail: po.eriksson@nederman.se

Faktaruta Nederman
Nederman är en världsledande leverantör av produkter och system inom området miljöteknik med fokus på industriell luftfiltrering. Våra lösningar bidrar till att minska miljöpåverkan från industriproduktion, skapa ren och säker arbetsmiljö samt öka produktionseffektivitet.
Nedermans erbjudande omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning sker via dotterbolag i 29 länder samt agenter och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i Europa, Nordamerika och Asien. Koncernen är noterad på Nasdaq OMX och har cirka 1500 anställda.

Nederman Holding AB (publ), Box 602, 251 06 Helsingborg. Organisationsnummer 556576-4205