Nederman Norclean flyttar produktionen till Helsingborg och Töredal.

Nederman har i dag beslutat att flytta all produktion i dotterbolaget Nederman Norclean AS från Sandefjord i Norge till anläggningarna i Töredal och Helsingborg i Sverige.

Nedläggningen av anläggningen i Sandefjord berör cirka 25 medarbetare, både kollektivanställda och tjänstemän.

I Töredal och Helsingborg kommer det att skapas ett antal ersättningstjänster, som i första hand kommer att erbjudas till den berörda personalen i Sandefjord. Arbetet med att överföra verksamheten till Helsingborg och Töredal startar omgående och beräknas vara avslutat i slutet av kvartal 2, 2011.

Nederman Norclean tillverkar industriella vakuumbaserade rengöringssystem för utsugning, insamling, separering och transportering av olika material och vätskor. Sortimentet inkluderar både pneumatiskt och elektriskt drivna produkter designade för användning i krävande industriella miljöer. Nederman Norcleans produktsortiment påverkas inte av beslutet att flytta produktionen.

Beslutet är ett resultat av den tidigare kommunicerade djupanalysen gällande alternativ och åtgärder för att stärka Norclean-produktsortimentets långsiktiga konkurrenskraft och lönsamhet. Beslutet är även en del av Nedermans pågående arbete med att se över sina bolag och sin operationella struktur, till följd av förvärvet av Dantherm Filtration.

För ytterligare information kontakta:
Anders Franzén, VP Operations, Nederman

Nederman är världsledande tillverkare av produkter och system inom området miljöteknik.
Företagets produkter och system bidrar till att skapa en ren och säker arbetsmiljö med fokus på
ren luft, återvinning samt miljövänlig transporthantering.
Nedermans erbjudande till marknaden omfattar allt från projektering till installation,
driftsättning och service. Försäljning och marknadsföring sker via dotterbolag i 27 länder samt
agenter och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna
tillverknings- och sammansättningsenheter i 8 länder.
I april 2010 förvärvades Dantherm Filtration, som främst är inriktat mot industriell
luftfiltrering.
Koncernen börsintroducerades 2007 på OMX Small Cap-lista, har cirka 1500 anställda och omsätter cirka 2 miljarder.