Order för 30 MSEK inom miljöteknik till Nederman

Nederman har tecknat två betydande order, vardera uppgående till cirka 15 miljoner kronor. Beställningarna avser system för industriell luftrening respektive återvinning av restprodukter och rening av processgaser för energiåterbruk inom pappersindustrin.

– Det är två betydande order vi tagit, säger Sven Kristensson, koncernchef för Nederman.
Behovet av industriell luftrening som minskar miljöbelastningen samt energieffektiva lösningar är i stark tillväxt. Nederman intar här, efter det att Dantherm Filtration införlivades i Nedermangruppen, en världsledande ställning.

Den första ordern omfattar en komplett filteranläggning för industriell luftrening i ett gjuteri i Polen. Beställare är en av världens största tillverkare av rörsystem. Systemet är designat av Nederman Dantherm Filtration i Polen, som även kommer att ansvara för installation och idriftsättning. Anläggningen ska stå klar januari 2011.

Den andra ordern har tagits av Nederman Dantherm Filtration i Tyskland i samarbete med Siemens AG. Kund är Saica – en av Europas ledande pappers- och kartongtillverkare.

Ordern avser två system – dels för återvinning av restprodukter från tillverkningen dels för rening av gaser från processen där energin kan tas tillvara, bland annat för uppvärmning. Nederman ansvarar för hela kedjan från design till idriftsättning. Leverans ska ske under första halvåret 2011.

Telefon 042-18 87 00 Telefon 042-18 87 00

Faktaruta
Nederman är världsledande av produkter och system inom området miljöteknik. Företagets produkter och system bidrar till att skapa en ren och säker arbetsmiljö med fokus på ren luft, återvinning samt miljövänlig transporthantering.

Nedermans erbjudande på marknaden omfattar allt från projektering till installation, driftsättning och service. Försäljning och marknadsföring sker via dotterbolag i 27  länder samt agenter och distributörer i ett 30-tal länder. Nederman utvecklar och producerar vid egna tillverknings- och sammansättningsenheter i 8 länder.

I april 2010 förvärvades Dantherm Filtration, som främst är inriktad mot industriell luftfiltrering.

Koncernen börsintroducerades 2007 på OMX Small Cap-lista, har cirka 1500 anställda och omsätter cirka 2 miljarder.

För mer information om Nedermangruppen: www.nederman.com
Nederman Holding AB (publ), Box 602, 251 06 Helsingborg