Stort intresse för Nederman – Priset fastställt till 87 SEK per aktie

• Priset har fastställts till 87 kronor per aktie

• Erbjudandet tecknades 11.0 gånger

• Aktien noteras under kortnamnet NMAN

Intresset för förvärv av aktier i Nederman har varit stort. Erbjudandet omfattade 7 381 898 aktier och tecknades 11.0 gånger. Priset har genom ett anbudsförfarande fastställts till 87 kronor per aktie, vilket motsvarar ett totalt börsvärde för Nederman om 1 019,2 miljoner kronor.
Antalet aktieägare kommer att uppgå till fler än 9 000.

Erbjudandet omfattade 7 381 898 aktier. Säljaren har lämnat Handelsbanken Capital Markets en option som kan utnyttjas inom 30 dagar från första noteringsdag. Optionen innebär att säljaren har förbundit sig att på begäran av Handelsbanken Capital Markets sälja ytterligare högst 759 901 aktier för att täcka övertilldelningen.

Aktien noteras imorgon, den 16 maj 2007, på Stockholmsbörsen. Innan handel på Stockholmsbörsen inleds kan en inofficiell handel komma att ske genom Handelsbanken Capital Markets eller annat värdepappersinstituts försorg.

Sven Kristensson, CEO Nederman Holding AB (publ)
”Under de senaste två veckorna har vi mött ett stort intresse för Nederman och våra miljörelaterade produkter och system, både från kunder, investerare och allmänhet. Nu ser vi fram emot att leverera den tillväxt och resultat som alla förväntar sig”.

Nederman, ett världsledande företag inom miljöteknik, utvecklar, producerar och marknadsför egna produkter och system för utsug av damm, rök, bilavgaser samt utrustning för industriell rengöring. Dessa baseras på vakuumtekniker som omspänner hela skalan från högvakuum till medel- och lågvakuum. Nederman producerar och säljer även ett omfattande program av slang- och kabelupprullare för vatten, luft, olja och andra media.
Nederman system bidrar på flera sätt till att skapa rena, effektiva och säkra arbetsplatser
jorden runt.
Företagets åtagande till kund omfattar allt från förstudier och projektering till installation, driftsättning och service.
Tillverkningen är certifierad enligt ISO 9001 och ISO 14000. Enheter för produktion och sammansättning finns i Sverige, Norge och Kanada.
Nederman produkter och system marknadsförs via egna dotterbolag i 24 länder samt agenter och distributörer i mer än 50 länder.
Koncernen har cirka 540 anställda.

Handelsbanken Capital Markets är bolagets och huvudägarens rådgivare ”sole Global Co-ordinator och Book Runner” avseende börsintroduktionen.
Närmare upplysningar lämnas av:

Anders Agering, CFO
e-mail: anders.agering@nederman.se