Årsstämma i Nefab AB (publ)

Årsstämma har avhållits med aktieägarna i Nefab AB den 24 maj 2007.

Räkenskaper
Årsstämman fastställde resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och balansräkning för 2006. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Utdelning
Årsstämman beslöt, i enlighet med styrelsens förslag, att till aktieägarna dela ut en ordinarie utdelning om 1,20 kr per aktie samt en extra utdelning om 1,20 kr per aktie, summa utdelning 2,40 kr per aktie. Utdelningen uppgick föregående år till en ordinarie utdelning om 1,00 kr per aktie. Avstämningsdagen för årets utdelning fastställdes till den 29 maj 2007. Utdelningen beräknas utsändas genom VPC den 1 juni 2007.

Styrelse
Till styrelseledamöter för det kommande verksamhetsåret omvaldes Ing-Marie Nordgren, Jochum Pihl, Björn Svedberg, Hans Nilsson, Reinhold Geijer, Cecilia Daun-Wennborg, Sune Karlsson och Lars-Åke Rydh. Till styrelsens ordförande valdes Björn Svedberg. Arvodet till styrelsen för kommande verksamhetsår fastställdes till totalt 1.500.000 kr, varav 500.000 kr till styrelsens ordförande, 100.000 kr vardera till huvudägarrepresentanterna samt 200.000 kr till övriga ledamöter förutom VD som inte erhåller styrelsearvode.

Revisorer
Auktoriserade revisorn Bertel Enlund, Ernst & Young valdes till revisor och auktoriserade revisorn Anders Johansson, Ernst & Young valdes till revisorssuppleant för räkenskapsåren 2007-2010.

Nomineringsförfarande
Årsstämman fattade beslut om nomineringförfarande vid val av styrelseledamöter och revisorer. Förslaget innebär att valberedningen årligen formeras med ägandet per 31 maj som grund. De tre största ägarna i bolaget väljer var sin ledamot i valberedningen. En avstämning sker per 30 september för att tillse att valberedningen fortfarande utgörs av representanter för de tre största ägarna. Eventuell förändring i valberedningens sammansättning görs om så är erforderligt. Mandatperioden för valberedning gäller till dess ny valberedning formerats.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission i samband med företagsförvärv
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att för tiden fram till nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, av högst 2.700.000 aktier av serie B. Bemyndigandet avser nyemission i samband med företagsförvärv och skall ske på marknadsmässiga villkor.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman fastställde riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med material i kallelsen. Riktlinjerna återfinns i bilaga till detta pressmeddelande.

Ekonomisk information
Delårsrapport januari – juni 2007 16 augusti 2007
Delårsrapport januari – september 2007 30 oktober 2007
Bokslutskommuniké 2007 13 februari 2008