Vintrenden som gör skillnad - Succédonationen på en miljon räddade Hundhjälpen

- Nu lanseras Happy Dog Sparkling Non Alcoholic & Happy Dog Tempranillo.

Sveriges första välgörenhetsvin för djur har nu på mindre än ett år samlat in en miljon kronor till Hundhjälpen. Insamlingsmodellen räddar organisationen när antalet bidrag störtdök under förra året.

Sedan 2017 har Lenita Nylund och Pierre Kambouris byggt varumärken som tagit sig genom bruset på den svenska vinmarknaden. Duon, med sammanlagt 48 års branscherfarenhet och otaliga vinsläpp genom åren, är skickliga observatörer av vinbranschens förändringar och vana vid att ständigt ta kreativa omtag för att anpassa produktportföljen till rådande trender. Erfarenheten av att hitta koncept som fungerar, kan antas vara nyckeln till att också hjärteprojektet Happy Dog Wines, blev ett initiativ som kunde göra stor skillnad och nytta. I slutet av februari 2023 startade duon vinserien till förmån för människans bästa vän, eftersom de båda har en stor passion för hundar och hade uppfattat att trenden växte i USA. Viner som skänker 5 kr per såld flaska till välgörenhet för djur visade sig vara en idé som kom i helt rätt tid.

När svenska hushåll brottades med räntechocker, inflation och lågkonjunktur, sjönk bidragen till Hundhjälpen med hela 36% jämfört med föregående år. Happy Dog Wines fungerar numera som den enskilt största bidragskällan för organisationen. Pierre och Lenita hoppas att kunna inspirera fler att baka in insamlingskoncept i sina affärsmodeller, då problemet med sinande bidrag är ett mer utbrett än endast ett problem som Hundhjälpen erfar. Redan i november 2022 uttryckte branschorganisation Giva Sverige, som samlar 180 ideella organisationer, en oro för lågkonjunkturen och inflationen då trenden är att hushåll som erfar sämre ekonomi och som vanligtvis skänkt lägre belopp helt slutar ge i svårare tider.

”Få tänker på att ekonomiska svängningar även påverkar människors vilja att donera pengar. Samarbetet med vinerna är en livräddare - bokstavligen. Happy Dog Wines-pengarna har möjliggjort omfattande insatser för krigets hundar i Ukraina – tack vare dessa pengar har närmare 100 000 fyllda matskålar kunnat ställas fram – som annars hade uteblivit. Tusentals liv har kunnat räddas. På hemmaplan i södra Rumänien har pengarna bidragit till att man kunnat upprätthålla den höga kvaliteten på vården för de omhändertagna hemlösa hundarna – såväl rent medicinskt som vad gäller omsorgen.” Säger Linda West, grundare av Hundhjälpen.

”Vi har samlat in över en miljon kronor till Hundhjälpen sedan vinerna sattes i sortimentet på Systembolaget i februari förra året. Våra viner, och alla som uppskattar dem, gör att organisationen, trots bidragstapp, kan fortsätta sitt arbete för att rädda hemlösa hundar. Det värmer hjärtat att många bäckar små kan göra stor skillnad och rädda liv.” Säger Lenita Nylund, Happy Dog Wines.

För mer information, bilder, produktprover eller intervjuer, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Happy Dog Wines kommunikationsbyrå Shomei
marilyn.r@shomei.se Tel: +46 793 132 073

Viner i serien Happy Dog Wines

NYHET! Happy Dog Sparkling Non Alcoholic, Spanien, 750 ml, 0,2 % vol.
Produktnummer: Nr 1991, 69:-

Mycket fruktig, ungdomlig smak med sötma, inslag av gula äpplen, päron, persika, honungsmelon och mandarin. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck, till sallader eller till rätter av fisk eller skaldjur, gärna med kryddstark smaksättning.

NYHET! Happy Dog Tempranillo, 2022, Spanien, Flaska, 750 ml, 13,5 % vol.
Produktnummer: Nr 52859, 101:-

Bärig, ungdomlig smak med inslag av mörka körsbär, viol, skogshallon, färska örter och blåbär. Serveras vid cirka 16°C till vegetariskt eller till rätter av ljust kött, gärna kallskuret eller småplock.

Happy Dog Cava, Spanien, Flaska, 750 ml, 11,5 % vol.
Produktnummer: Nr 59093, 101:-

Fruktig, ungdomlig smak med inslag av päron, honung, mandelblommor och grapefrukt. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk eller kyckling, gärna sallader.

Om Happy Dog Wines
Duon Pierre Kambouris och Lenita Nylund ville ha ett hjärteprojekt att jobba med. Idén föll på att ta fram viner som också kunde ge tillbaka. Happy Dog Wines blev resultatet. En serie viner som ger möjligheten att njuta av god dryck och samtidigt stötta utsatta hundar via Hundhjälpen. Namnet Happy Dog föll naturligt då alla hundar ska få vara just ”happy”. Priset för en flaska är 69-101 kronor, varav fem kronor går till Hundhjälpens arbete. Fem kronor är tillräckligt för att mätta en hund i Ukraina, tjugo kronor räcker till en rabiesvaccination. https://happydogwine.se/

Om Hundhjälpen
Hundhjälpen är en ideell förening som är politiskt och religiöst obunden. De arbetar för att hjälpa nödställda hundar i utsatta länder i Europa, bland annat genom att hjälpa hundar på plats och driva utbildning inom djurskötsel. En betydande del av organisationens arbete är att ge före detta gatuhundar och katter egna, permanenta hem i Sverige. De väljer ut hundar och katter lämpliga för adoption, intervjuar och väljer ut de nya hemmen. Vidare ombesörjer de transport av de adopterade hundarna/katterna till Sverige samt följer upp hur det går för dem i deras nya hem. De hitresta hundarna och katterna ges chansen till ett gott hund- eller kattliv, med allt vad detta innebär, något som de aldrig skulle kunna få i sitt hemland. Hittills har Hundhjälpen gett 2 500 hundar och katter ett nya hem i Sverige, och 10 000-tals har fått hjälp på plats med mat och veterinärvård.

Taggar: