19% FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT UNDER TREDJE KVARTALET

CDON Group AB (NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap: CDON) offentliggör resultatet för det tredje kvartalet och de första nio månaderna, perioden 1 januari – 30 september 2012.

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen ökade med 18,9% till 982,5 (826,4) Mkr
  • Bruttoresultatet uppgick till 128,6 (121,5) Mkr med en bruttomarginal på 13,1%, exklusive engångsposter på -6,6 Mkr uppgick bruttomarginalen till 13,8%**
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,6 (18,7) Mkr och rörelsemarginalen till -0,8%, exklusive engångsposter uppgick rörelsemarginalen till -0,1%**
  • Resultatet efter skatt uppgick till -11,3 (11,5) Mkr
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,16 (0,18) kronor

Årets första nio månader

• Nettoomsättningen ökade med 38,4% till 2.888,9 (2.087,3) Mkr och den organiska tillväxten var 46%*
  • Bruttoresultatet uppgick till 373,2 (357,8) Mkr med en bruttomarginal på 12,9%, exklusive engångsposter på -54,5 Mkr uppgick bruttomarginalen till 14,8%**
  • Rörelseresultatet uppgick till -63,2 (57,9) Mkr och rörelsemarginalen till -2,2%, exklusive engångsposter på -58,3 Mkr uppgick rörelsemarginalen till -0,2%**
  • Resultatet efter skatt uppgick till -61,4 (34,6) Mkr
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,88 (0,53) kronor

* Exklusive Tretti AB från perioden jan-maj 2012
** Engångsposterna på totalt -6,6 Mkr i koncernens resultat under det tredje kvartalet relaterade till Nelly.coms lagerflytt. För årets första nio månader har resultatet påverkats av ytterligare engångskostnader om -51,7 Mkr varav -47,9 Mkr påverkar bruttoresultatet.

VD-ord

Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group kommenterade: ”CDON Groups försäljning ökade med 19% till en ny rekordnivå för det tredje kvartalet. Vi växer kraftigt och vi fortsätter därmed att stärka vår position på den attraktiva e-handelsmarknaden.”

”Försäljningen inom segmenten Underhållning samt Sport och Hälsa fortsätter att utvecklas starkt, bland annat som en följd av satsningarna på ett utvidgat produktsortiment. Tillväxten inom Modesegmentet påverkades fortsatt av Nellys lagerflytt då det nya lagret inte uppnådde förväntad produktivitetsnivå under kvartalet.”

”Under det tredje kvartalet slöt vi ett avtal om att förvärva logistikverksamheten från den partner som tidigare utförde dessa tjänster för våra internetbutiker Nelly, Heppo, Lekmer och Members. Förvärvet, som fullbordades den 1 oktober, är strategiskt viktigt då det säkerställer butikernas kunderbjudande och leveransförmåga samtidigt som vi genom förvärvet skapar förutsättningar för framtida expansion och försäljningstillväxt. Vi driver nu logistikverksamheten för åtta av våra tio butiker internt. Sedan förvärvet har CDON Group vidtagit en rad åtgärder för att förbättra produktiviteten i lagerenheten och vi ser redan att produktionen ökar.”

Framåtblickande uttalande
CDON Group verkar i en sektor med hög underliggande marknadstillväxt. Koncernen befinner sig i en intensiv tillväxtfas och strategin är att stärka marknadsandelarna genom en bibehållen hög tillväxtnivå. Därför genomförs betydande investeringar i expansion samt i en förstärkt infrastruktur som säkerställer koncernens långsiktiga tillväxt, intjäning och kundnöjdhet, såsom den nyligen förvärvade lagerenheten. Som ett resultat av detta uppskattar vi att koncernen kommer att leverera en negativ rörelsemarginal, inklusive engångsposter, på 0,5-1,0% för helåret. Detta ersätter koncernens tidigare uttalande vilket var följande: ”Målsättningen är att leverera ett positivt rörelseresultat, inklusive engångsposter, för innevarande helår”.

Bolaget kommer arrangera ett konferenssamtal idag kl 15:00 Stockholm-tid, 14:00 London-tid och 09:00 New York-tid.

För att delta i konferenssamtalet, vänligen ring:

Sverige:                       +46 (0)8 505 137 93
Internationellt:            +44 (0) 20 713 620 54
US:                                +1 212 444 08 95

Pin-koden som krävs för att delta i samtalet är 6439550.
För att lyssna på konferenssamtalet online, besök www.cdongroup.com.

För ytterligare information, besök ww.cdongroup.com, eller kontakta:

Paul Fischbein, koncernchef och verkställande direktör
Tfn:          +46 (0) 10 703 20 00

Frågor från press, investerare och analytiker:
Tfn:            +46 (0) 700 80 75 04
E-post:       press@cdongroup.com, ir@cdongroup.com

CDON Group är Nordens ledande e-handelskoncern. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara marknadsledande på e-handel inom Underhållning (CDON.COM, BookPlus.fi och Lekmer.com), Mode (Nelly.com, Heppo.com och Members.com), Sport & Hälsa (Gymgrossisten.com och Bodystore.com) och Hem & Trädgård (Tretti.com och Rum21.se). CDON Groups tio internetbutiker attraherar årligen omkring 172 miljoner besök och två miljoner unika kunder.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som CDON Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 oktober 2012 klockan 13:00 CET.