CDON Group förvärvar den svenska internetbutiken för märkesmöbler och heminredning, RUM21.se

CDON Group AB (Nasdaq OMX Stockholm Mid Cap: CDON) ett av nordens ledande e-handelsföretag, tillkännagav idag att de har förvärvat 90,1% av den svenska internetbutiken för märkesmöbler och heminredning, RUM21.se.

RUM21.se lanserades i Borås 2006 och är idag en ledande internetbutik för märkesmöbler och heminredning från välkända skandinaviska och europeiska varumärken. RUM21.se har även en butik i Borås. Den svenska marknaden för möbler och inredning uppgick till cirka 41 miljarder kronor 2009.

RUM21.ses försäljning växte 40 % till 11,2 miljoner kronor under 2010, med ett rörelseresultat på 1,1 miljoner kronor. Gustaf Rudholm, en av företagets grundare, kommer att behålla de resterande utestående aktierna i företaget.

RUM21.se konsolideras i koncernen från 1 februari 2011.

Mikael Olander, verkställande direktör och koncernchef för CDON Group, kommenterade: "Förvärvet av RUM21.se ligger i linje med vår strategi att förvärva etablerade och dynamiska varumärken i marknadssegment med hög tillväxt. Förvärvet ger oss tillgång till ett nytt produktområde där internethandeln är starkt ökande. RUM21.ses försäljning och varumärke har utvecklats löpande under de senaste fem åren och vi ser fram mot att integrera deras verksamhet i vår e-handelsplattform och köpupplevelse."

Mikael Olander, VD och koncernchef
Tfn:                        +46 (0) 10 703 20 00

Andreas Ericsson, IR-chef
Tfn:                        +46 (0) 10 703 21 68
E-post:                  ir@cdongroup.com

Pressfrågor:
Tfn:                        +46 (0) 10 703 20 04
E-post:                  fredrik.bengtsson@cdongroup.com

CDON Group är en av de största e-handelsaktörerna i Norden. Sedan starten 1999 har koncernen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara en marknadsledande e-handelsaktör inom Underhållning (www.CDON.COM, www.BookPlus.fi, www.Lekmer.com), Mode (www.Nelly.com, www.LinusLotta.com, www.Heppo.com) och Sport & Hälsa (www.Gymgrossisten.com, www.Fitnesstukku.fi, www.Bodystore.com). CDON Groups nio webbplatser attraherar årligen omkring två miljoner unika kunder. Koncernen redovisade en försäljning på 2,1 miljarder kronor för tolvmånadersperioden till och med den 30 september 2010.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som CDON Group AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 februari 2011 klockan 08.35 CET.