CDON Group offentliggör noteringsprospekt och tillkännager konvertibel skuldförbindelse

CDON Group AB (publ.) (’CDON Group’ eller ’koncernen’) tillkännagav idag att dess noteringsprospekt har publicerats och finns tillgängligt på www.cdongroup.com, www.mtg.se och www.handelsbanken.se. CDON Groups aktier börjar handlas på Nasdaq OMX Stockholms Mid Cap-lista under symbolen ’CDON’ onsdagen den 15 december 2010.

CDON Group avknoppas från dess tidigare moderbolag Modern Times Group MTG AB (’MTG’) genom en utdelning av samtliga aktier i CDON Group till MTGs aktieägare, vilka erhåller en aktie i CDON Group för varje ägd A- och/eller B-aktie i MTG. Ägare till C-aktier i MTG är inte berättigade till utdelning.

CDON Group har, efter ett beslut av en extra bolagsstämma i koncernen den 25 november 2010, utfärdat en konvertibel skuldförbindelse om 250 miljoner kronor. MTG har tecknat 100% av den utfärdade skuldförbindelsen, vilken inte är efterställd, löper med en årlig ränta om 2,85 procent och förfaller till betalning den 2 december 2015, förutsatt att inlösen eller konvertering ej skett dessförinnan. Skuldebrevet kan konverteras till aktier i CDON Group mellan den 15 juni 2012 och den 1 december 2015. Konverteringskursen motsvarar 125% av den volymviktade aktiekursen de första 20 handelsdagarna i CDON Group, det vill säga under perioden 15 december 2010 till 14 januari 2011.

CDON Group har dessutom ingått ett treårigt marknadsföringsavtal med MTGs dotterbolag Viasat Broadcasting, varvid CDON Group fortsätter att göra reklam på MTGs fri-TV-kanaler i Skandinavien för att marknadsföra sina olika internetbutiker.

CDON Groups finansiella resultat för det tredje kvartalet och årets första nio månader 2010 är inkluderat i noteringsprospektet, och CDON Groups resultat för det fjärde kvartalet och helåret 2010 tillkännages den 2 februari 2011. CDON Group redovisade en försäljningsökning på 27% till 1.441 (1.131) Mkr för årets första nio månader 2010. Rörelseresultatet ökade med 31% till 97 (75) Mkr under niomånadersperioden, med en oförändrad rörelsemarginal på 7% (7%).

Mikael Olander, VD och koncernchef för CDON Group, kommenterade, ”Vi lanserade varumärket CDON.COM för mer än tio år sedan och den fristående noteringen av våra aktier är en naturlig följd av verksamhetens snabba expansion till att bli en marknadsledande nordisk e-handelsaktör inom områdena Underhållning, Mode och Sport & Hälsa. Den konvertibla skuldförbindelsen förser oss med resurser för att fortsätta utveckla vår närvaro i attraktiva produkt- och marknadssegment och för att fortsätta dra nytta av övergången av handel från fysiska butiker till internet. Vi har både en portfölj av välkända varumärken och en effektiv och skalbar plattform, vilket gör det möjligt för oss att fortsätta vår lönsama tillväxt inom befintliga och nya marknader. Vi ser fram mot att vara ett noterat bolag och de många möjligheter detta erbjuder koncernen.”

Starten för CDON Group, som innefattar mediehuset Modern Times Group MTG ABs verksamhet inom internethandel, var lanseringen i februari 1999 av CDON.COM, som ursprungligen sålde musik på CD-skivor genom internetbutiker i Sverige, Norge och Danmark. CDON.COM är nu den ledande internetåterförsäljaren av underhållningsprodukter i Norden, med ett brett erbjudande av film, dataspel, musik, böcker och elektronik, samt musiknedladdningar och tjänster för on demand-streaming. Den finska bokhandeln BookPlus.fi förvärvades 2007 och den svenska leksaksbutiken över internet Lekmer.se förvärvades i april 2010.

CDON Groups modeverksamhet etablerades 2007 genom förvärvet av modebutiken Nelly.com, barnklädesbutiken LinusLotta.com och lanseringen av skobutiken Heppo.com. Sport & Hälsa-verksamheten etablerades 2008 genom förvärvet av återförsäljaren av kosttillskott Gymgrossisten.com och återförsäljaren av närings- och hälsotillskott Bodystore.com.

Mikael Olander har tjänstgjort som VD för CDON sedan 2000, och som koncernchef för CDON Group (tidigare MTG Internet Retailing) sedan dess etablering 2007.

Vänligen besök
www.mtg.se eller www.cdongroup.com för ytterligare information om CDON Group och dess verksamhet.

För ytterligare information, besök, www.cdongroup.com,  eller kontakta:

Mikael Olander, VD och koncernchef
Martin Edblad, finanschef
Tel: +46 (0) 10 703 20 00

E-post: ir@cdongroup.com

Pressfrågor:
Fredrik Bengtsson
E-post: fredrik.bengtsson@cdon.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som CDON Group  AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 december 2010 klockan 08.00 CET.

CDON Group är en av de största e-handelsaktörerna i Norden. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara marknadsledande på e-handel inom Underhållning (www.CDON.COM, www.BookPlus.fi, www.Lekmer.com), Mode (www.Nelly.com, www.LinusLotta.com, www.Heppo.com) och Sport & Hälsa (www.Gymgrossisten.com, www.Fitnesstukku.fi, www.Bodystore.com). CDON Groups affärsidé är att erbjuda ett ledande sortiment till konkurrenskraftiga priser, med snabb leverans och högkvalitativ kundservice. CDON Groups webbplatser attraherar årligen omkring två miljoner kunder från hela Norden.