Nelson Garden får EU-miljoner till forskning – ny metod för frön kan lösa global livsmedelsbrist

Report this content

Nelson Garden har utvecklat en ekologisk metod som får frön att gro snabbare och ger större skördar.
Projektet anses så intressant att EU har beslutat att stödja företagets forskning med 11,5 miljoner kronor.
– Intresset från fröproducenter världen över är mycket stort. Vår patenterade metod har en potential att
om 10 år omsätta miljarder, säger Martin Borgström, VD för Nelson Garden.

Tack vare EU-pengarna blir det nu möjligt för Nelson Garden att påskynda lanseringstiden av metoden. Pengarna kommer bland annat att användas för att öka testverksamheten inom forskningsprojektet.
Målet är att metoden skall vara på marknaden redan inom några år.
– Vi vet att tekniken fungerar, men varje frösort som ska behandlas måste testas för att utveckla individuella recept. Det är en process som tar tid och är kostsam. I förlängningen hoppas vi att metoden får stor betydelse för tillgången av livsmedel globalt. I dag finns ett stort problem med minskade odlingsytor samtidigt som jordens befolkning ökar, säger Torsten Nilsson, huvudägare i Nelson Garden och som numera ägnar all tid år det nya projektet.

Logistikrevolution
Arbetet bedrivs av Nelson Gardens forsknings- och utvecklingsbolag Nelson Seed Development. Samtidigt som metoden är helt ekologisk behåller fröna sin lagringsförmåga, vilket innebär en logistikrevolution i branschen. Nelson Seed Development har även utvecklat en maskin där metoden kan genomföras helautomatiskt och som kommer att premiärvisas på en utställning i Holland i slutet av september.
– EU-stödet blir oerhört viktigt för oss i den fortsatta utvecklingen av vår metod, utrustning och affärsverksamhet. Vi ser det också som ett kvitto på att inriktningen är rätt och att vårt arbete kan få stor genomslagskraft på marknaden och på sikt leda till viktig konsumentnytta, fortsätter Torsten Nilsson.

För alla frösorter
Tekniken fungerar på de flesta fröer. Att exempelvis få spannmål att gro snabbare och ge större skördar är givetvis vad varje bonde drömmer om.
– Vi har redan gjort tester på vete och fått bekräftat att det fungerar. Den riktigt stora potentialen är världens alla odlare och bönder. Metoden riktar sig främst till yrkesodlare, men glädjande nog innebär den ökade lagringsmöjligheten att den också kommer hobbyodlare till del och kommer kunna bli en tydlig förbättring i våra kunders sortiment, säger Martin Borgström.

Fakta
Horizon 2020 är EU:s ramprogram för forskning och innovation. Programmet är världens största satsning på forskning och innovation och har en total budget på runt 80 miljarder euro. Totalt ansökte 1 167 företag om stöd i juni och endast 65 av dem beviljades pengar. Varav endast tre från Sverige.
Nelson Seed Development ingår i Nelson Garden-koncernen, som är marknadsledande på frö till hobbyodlare i Norden. Nelson Garden, som främst verkar på den nordiska marknaden, har under många år utvecklat produkter för att förenkla odling och arbetet i trädgården. Satsningen på Nelson Seed Development är ytterligare ett bevis på det fokus företaget lägger på utveckling och innovation inom fröbranschen.

För frågor kontakta:
Martin Borgström, koncernchef, Nelson Garden AB, mobil 070 – 386 02 17
Torsten Nilsson, huvudägare Nelson Garden samt vd i Nelson Seed Development AB, mobil 070 – 665 11 00

www.nelsongarden.se (R & D i navigationen)

Nelson Garden är marknadsledare på frö till hobbyodlare i Norden. Koncernen har cirka 100 medarbetare och omsatte 235 MSEK 2015. Utöver verksamheten i Sverige har bolaget säljbolag i Danmark, Finland och Norge. Försäljningen sker genom fackhandel och dagligvaruhandel. Utöver frö säljer bolaget även lök, fågelmat och trädgårdstillbehör. Nelson Garden grundades 1933 och är ett exempel på ett Småländskt, ägardrivet entreprenörsföretag.

Taggar: