NeoDynamics initierar samarbete med Uniphar för distribution och logistik i USA

NeoDynamics AB (Nasdaq First North Growth Market Stockholm: NEOD.ST), ett medicintekniskt företag -inriktat på att förbättra diagnostik och behandling av cancer, meddelar idag att de initierar ett samarbete med den globala större distributions- och logistik Uniphar Group, för att säkerställa en framgångsrik lansering i USA av NeoNavia®, deras innovativa pulsbiopsisystem.

”NeoDynamics kunde inte vara nöjdare över att initiera samarbetet med Uniphar, en beprövad global partner till Pharma och MedTech företag. Att utnyttja Uniphars kundtjänst, logistikhantering och digitala teknologi tillåter oss att effektivt bearbeta den amerikanska marknaden”, säger Anna Eriksrud VD på NeoDynamics. ”Relationen med Uniphar är en viktig utveckling nu när vi sätter alla bitar på plats för en framgångsrik lansering av NeoNavia.”

Rick Hughes, managing director på Uniphar Logistics, säger ” Uniphar MedTech fortsätter sin expansion i Nordamerika i strävan efter end-to-end supply chain lösningar för sina kunder, och vi är nöjda över att initiera detta samarbete med NeoDynamics för patientstöd genom Diligent Healthcare, ett Uniphar företag, utöver distribution av medicinteknisk utrustning genom Uniphar Logistics.”

Uniphar Group är en internationell diversifierad sjukvårdsservice-verksamhet som underhåller kraven från över 200 multinationella farmaceutiska och medicintekniska tillverkare över tre divisioner – Kommersiell & Klinisk, Produkttillgång samt Försörjningskedja & Uthyrning. Gruppen är aktiv på Irland, i Storbritannien, Europa, USA och Australien.

I väntan på vår amerikanska lansering så har NeoDynamics satt en erfaren ledningsgrupp på plats. Adderingen av Uniphar Logistics är ytterligare en komponent av den kommersialiseringsstödjande infrastrukturen. När det är färdigställt kommer vi påbörja uppbyggnad av den amerikanska säljorganisationen. Vi förväntar oss att den första interaktionen med kunder i USA kommer att bli på den årliga konferensen med American Society of Breast Cancer Surgeons i april.

För mer information, kontakta:

Anna Eriksrud, VD NeoDynamics AB +46 708 444 966 eller e-mail anna.eriksrud@neodynamics.com

Aaron Wong, CFO NeoDynamics AB +46 735 972 011 eller e-mail aaron.wong@neodynamics.com

Pernille Friis Andersen, +45 3093 1887 email Pernille@hcandersencapital.dk

Claus Thestrup, +46 707 553 057 eller email claus@hcandersencapital.dk

Tim Ryan, US Investor Relations, +1 646.342.6199 eller email tryan@shorehamgroupllc.com

NeoDynamics AB är ett svenskt medicintekniskt företag som arbetar med att förbättra diagnostik och behandling av cancer. Företagets första produkt NeoNavia® som är ett nytt pulsbiopsisystem för ultraljudsledd vävnadsprovtagning introduceras nu till marknaden. Biopsisystemet bygger på en patenterad pulsteknik som baseras på forskning vid Karolinska Institutet i Sverige. NeoNavia® utvärderas för diagnostik av bröstcancer på ledande kliniker i Europa och kommer inom kort att lanseras i USA. NeoDynamics aktier handlas på First North Growth Market Stockholm (ticker: NEOD). Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Om NeoNavia®

NeoNavia® är ett modernt biopsisystem med en helt ny patenterad pulsteknik som är avsett att användas för ultraljudsledd vävnadsprovtagning. Varje nåltyp drivs av den nya pulstekniken som ger en mer kontrollerad nålinförsel och exakt placering av nålen i tumören samtidigt som den möjliggör vävnadsprover av hög kvalitet från både bröst och lymfkörtlar. Pulsbiopsisystemet NeoNavia® är utformat för att erbjuda läkare och patienter en precis och vederhäftig vävnadsprovtagning som möjliggör en korrekt diagnos och individualiserad behandling.