NeoDynamics presenterar de första resultaten från PULSE-studien

NeoDynamics AB (Spotlight Stock Market: NEOD), ett medicinteknikföretag inriktat på att förbättra diagnostik och behandling av bröstcancer, presenterar de första resultaten från PULSE-studien, en etikgodkänd tysk prospektiv multicenterstudie (ClinicalTrials.gov ID: NCT03975855) som syftar till att dokumentera prestanda och säkerhet hos biopsisystemet NeoNavia i axillära lymfkörtlar, vid det prestigefyllda British Society of Breast Radiology (BSBR) årliga vetenskapliga möte 2021 som hålls 7–9 november.

Data från 115 behandlingar på sju tyska sjukhus visar att systemet har god prestanda vid användning i axillära lymfkörtlar, med hög effekt och få biverkningar i en bred patientkohort. Den patenterade pulsteknologin ansågs stabilisera målorganet lymfkörteln och förbättrar nålkontrollen under införsel, och det var möjligt att erhålla flera prover med en enda nålinförsel.

Den muntliga presentationen, med titeln “New pulse biopsy device proved to be safe and effective in axillary lymph nodes with pulsed insertion facilitating enhanced needle control: Initial results from the German multi-center PULSE study”, ges av huvudansvarig för studien Prof. Marc Thill, AGAPLESION MARKUS KRANKENHAUS Frankfurt, på uppdrag av studiegruppen. Det abstract som sänts in har fått höga poäng och kommer därmed att presenteras i nätpublikationen Breast Cancer Research Journal.

"NeoNavia har visat bra prestanda i PULSE-studien. Hantering av armhålan hos bröstcancerpatienter fortsätter att vara ett hett ämne. Nålbiopsier möjliggör en tidig bedömning av om cancern har spridit sig till axillära lymfkörtlar vid tidpunkten för bröstcancerdiagnosen. Denna information underlättar planering av optimal behandling vilket är avgörande för patientens utfall. Ett biopsiinstrument som ökar vävnadsutbytet och förbättrar kontroll av nålen vid införsel är mycket väl lämpat för att sätta en ny standard på området. Med dokumenterad effekt för utmanande biopsier i axillära lymfkörtlar, ser vi nu fram emot att använda nästa generations förbättrade NeoNavia biopsisystem på våra patienter för att förbättra diagnosticeringen av bröstcancer”, säger föredragande författaren Prof. Marc Thill.

"Vi är oerhört stolta över att ha nått denna milstolpe och kan presentera utmärkta initiala data från vår PULSE-studie. Som en del av vårt kliniska program fortsätter vi att analysera data och kommer successivt att presentera ytterligare resultat. Den observerade prestandan i PULSE-studien stärker vår tilltro till COMPULSE, vår brittiska multicenter randomiserade studie som jämför vårt instrument med nuvarande kliniska standard. Med stöd av dessa data ser vi nu mycket fram emot att fortsätta vår lansering av NeoNavia biopsisystem med avsevärt förbättrad användbarhet och möjlighet till flera nålalternativ”, säger Kai-Uwe Schässburger, Ph.D., Director of Clinical Development & Medical Affairs på NeoDynamics.

Anna Eriksrud, VD NeoDynamics AB (publ), telefon 0708 444 966 eller e-post anna.eriksrud@neodynamics.com,

Kai-Uwe Schässburger, Ph.D. Director Clinical Development & Medical Affairs, telefon 0762 386 153

NeoDynamics AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som arbetar med att förbättra diagnostik och behandling av cancer. Företagets första produkt NeoNavia® som är ett nytt pulsbiopsisystem för ultraljudsledd vävnadsprovtagning introduceras nu till marknaden. Biopsisystemet bygger på en patenterad pulsteknik som baseras på forskning vid Karolinska Institutet i Sverige. NeoNavia® utvärderas för diagnostik av bröstcancer på ledande kliniker i Storbritannien, Tyskland och Sverige. Pulsbiopsisystemet har använts för vävnadsprovtagning i bröst och lymfkörtlar på över 500 patienter.

NeoNavia är ett modernt biopsisystem med en helt ny patenterad pulsteknik som är avsett att användas för ultraljudsledd vävnadsprovtagning. Det består av en basenhet, en handenhet och tre typer av biopsinålar. Respektive nåltyp drivs av den nya pulstekniken som ger en mer kontrollerad nålinförsel och exakt placering av nålen i tumören samtidigt som den möjliggör vävnadsprover av hög kvalitet från både bröst och lymfkörtlar. Pulsbiopsisystemet NeoNavia är utformat för att erbjuda läkare och patienter en precis och vederhäftig vävnadsprovtagning som möjliggör en korrekt diagnos och individualiserad behandling.