• NeoDynamics/

NeoDynamics presenterar ett abstract om pulsbiopsisystemet NeoNavia vid Association of Breast Surgeons Conference 2021 i Storbritannien

NeoDynamics AB (Spotlight Stock Market: NEOD), ett medicintekniskt bolag inriktat på att förbättra diagnostik och behandling av bröstcancer, presenterar prekliniska data vid en posterpresentation på 2021 årskongress för Association of Breast Surgeons (ABS), föreningen för bröstkirurger i Storbritannien. Kongressen genomförs digitalt och äger rum den 16–18 maj. Abstractet visar att NeoDynamics FlexiPulse nål överträffar en traditionell grovnål gällande mängden vävnadsprov med nästan 300% i prekliniska modeller.

Abstractet har accepterats och presenteras vid en posterpresentation med titeln “Novel pulse biopsy platform incorporating adaptive open-tip sampling needle increases sampling yield and needle control” och för studien står professor Marc Thill, Stefan Paepke och Kai-Uwe Schässburger. “Hanteringen av armhålans lymfkörtlar hos bröstcancerpatienter är fortsatt ett hett ämne bland bröstkirurger. Nålbiopsier ger tidigt i utredningen viktig kunskap om spridning av bröstcancern till axillära lymfkörtlar och betydelsefull information om sjukdomens förlopp när bröstcancerdiagnosen fastställs. Denna information underlättar sedan planeringen av en individuellt anpassad behandling vilket är helt avgörande för ett lyckat behandlingsresultat. Ett biopsiinstrument som ger större vävnadsprov och bättre kontroll vid nålinförsel kan mycket väl sätta en ny standard för nålbiopsier,” säger Prof. Marc Thill, från AGAPLESION MARKUS KRANKENHAUS i Frankfurt, som presenterar abstractet.

För närvarande utvärderas NeoNavia och FlexiPulse nålen för biopsi i armhålans lymfkörtlar i två kliniska studier; i PULSE studien (NCT03975855) i Tyskland och i COMPULSE studien (NCT04500262) i Storbritannien. NeoDynamics beräknar kunna redovisa första data från PULSE studien andra halvan av 2021.

“Resultaten och återkopplingen vi får från våra kliniska studier och från våra samarbetspartners som är först ute med patientbiopsier är extremt värdefulla för oss nu när vi ska introducera den nya tekniken till sjukvården. Vi är övertygade om att NeoNavia har potential att bidra till framsteg inom biopsiprovtagning och i slutändan förbättra behandlingsresultaten för patienter,” säger Ian Galloway, landsansvarig i Storbritannien och Irland.

Kai-Uwe Schässburger, chef för klinisk utveckling och medicinska frågor, Telefon: +49 (0) 151 688 092 41, + 46 (0) 762 386 153,
e-post: kai-uwe.schassburger@neodynamics.com
Ian Galloway, Country Manager UK & Ireland, Telefon: +44 (0) 7885 369 062,
e-post: ian.galloway@neodynamics.com

Bröstcancer i Storbritannien
Bröstcancer är den vanligaste cancern bland kvinnor i Storbritannien. Med cirka 55 000 fall representerade det 15% av alla nya cancerfall 2017. Det är viktigt att ny biopsiteknik kan erbjuda ett kontrollerat sätt för lesionsinriktning samt en korrekt och tillförlitlig diagnos genom vävnadsprover av hög kvalitet.

NeoDynamics AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som arbetar med att förbättra diagnostik och behandling av cancer. Företagets första produkt NeoNavia® som är ett nytt pulsbiopsisystem för ultraljudsledd vävnadsprovtagning har nu introducerats på marknaden. Biopsisystemet bygger på en patenterad pulsteknik som baseras på forskning vid Karolinska Institutet i Sverige. NeoNavia® utvärderas för diagnostik av bröstcancer på ledande kliniker i Storbritannien, Tyskland och Sverige. Pulsbiopsisystemet har använts för vävnadsprovtagning i bröst och lymfkörtlar på över 500 patienter.

NeoNavia är ett modernt biopsisystem med en innovativ och patenterad pulsteknik som är avsett att användas för ultraljudsledd vävnadsprovtagning. Det består av en basenhet, en handenhet och tre typer av biopsinålar. Respektive nåltyp drivs av den nya pulstekniken som ger en mer kontrollerad nålinförsel och exakt placering av nålen i tumören samtidigt som den möjliggör vävnadsprover av hög kvalitet från både bröst och axillära lymfkörtlar. Pulsbiopsisystemet NeoNavia är utformat för att erbjuda läkare och patienter en precis och vederhäftig vävnadsprovtagning som möjliggör en korrekt diagnos och individualiserad behandling.