Sveriges största batteri tas i bruk

Report this content

I jämtländska Ragunda har Neoen invigt ett storskaligt batteri som kommer att vara ett viktigt bidrag för att stabilisera det svenska elnätet och underlätta integrationen av vindkraft. Samtidigt invigdes en vindkraftspark med en produktion som motsvarar 30 000 hushålls förbrukning.

För att kunna öka andelen förnybar elproduktion i den svenska energimixen är det viktigt att bygga ut batterilagringskapaciteten. Storskalig batterilagring gör tillgången på grön el jämnare, mer pålitligt och mer förutsägbart.

Nu inviger energibolaget Neoen därför Storen Power Reserve, Sveriges hittills största batterilager. Med en kapacitet på 52 MW och en energimängd på 52 MWh är det ett stort kliv framåt för svensk förnybar energi. Neon har redan börjat bygga ett ännu större batteri, Isbillen Power Reserve (93,9 MW/93,9 MWh), bara sex kilometer därifrån. Det beräknas tas i bruk under 2025.

Storen Power Reserve, som utsmyckats med ett konstverk av en lokal konstnär, är det första som Neoen bygger i Sverige. Neoen har två batterilager i Finland, med en sammanlagd kapacitet på 86 MW/143 MWh, och ett av världens största batterier i Australien, Victorian Big Battery med en kapacitet på 300 MW/450 MWh.

– Batterilagring är avgörande för den gröna omställningen. Genom storskalig batterikapacitet kan vi utnyttja den fulla potentialen av sol- och vindkraft, säger Neoens Sverigechef Laetitia Prot.

Samtidigt invigde Neoen också vindparken Storbrännkullen, med tio turbiner och en kapacitet på 57,4 MW. Vindparken ligger i Ragunda, Strömsund och Sollefteå kommuner, i Jämtlands och Västernorrlands län. Förpackningsföretaget Coveris och datacenterföretaget Equinix har tecknat ett långsiktigt avtal som omfattar större delen av Storbrännkullens produktion. Resten av elen kommer att säljas lokalt på den svenska elmarknaden. En del av intäkterna kommer att gå till lokalsamhället.

Om Neoen
Neoen grundades 2008 och är en av världens ledande oberoende producenter av endast förnybar energi. Med beprövad expertis inom solkraft, vindkraft och batterilagring spelar företaget en aktiv roll i energiomställningen genom att producera konkurrenskraftig, förnybar, lokal energi på fyra kontinenter. Efter en sexfaldig ökning under de senaste sex åren uppgår kapaciteten i drift och under byggnation till 8,0 GW. Neoens flaggskepp är: Frankrikes kraftfullaste solpark (300 MWp) i Cestas, Finlands största vindkraftspark (404 MW) i Mutkalampi, en av världens mest konkurrenskraftiga solparker i Mexiko (375 MWp) El Llano och två av världens största storskaliga batterianläggningar, båda i Australien: Hornsdale Power Reserve (150 MW/193,5 MWh) och Victorian Big Battery (300 MW/450 MWh).

Som ett företag med hög tillväxt siktar Neoen på att ha 10 GW i drift eller under byggnation i slutet av 2025. Neoen är noterat i avdelning A på Euronexts reglerade marknad i Paris (ISIN-kod: FR0011675362, Ticker: NEOEN) på SBF 120 och CAC Mid 60 index.

För mer information: www.neoen.com och i Sverige: https://sweden.neoen.com/sv/

Mer information, intervjuer och bilder:

Kristian Hultqvist
Kristian.hultqvist@kreab.com