Neonet kommunicerar nytt finansiellt mål

Neonets styrelse har beslutat om ett nytt finansiellt mål för bolaget. Neonet ska år 2012 ha ett resultat före skatt om minst 250 miljoner kronor.

Neonets intäkter består av transaktionsintäkter från aktiehandel och licensintäkter från teknologiförsäljning. De kontrakterade och regelbundna licensintäkterna är oberoende av handelsvolymerna, till skillnad från transaktionsintäkterna. ” Det finns stor potential i Neonets teknologierbjudande och det är en styrka eftersom det är hög marginal på dessa tjänster. Vi bedömer att våra licensintäkter åtminstone kommer att tredubblas på ett par års sikt och successivt täcka vår fasta kostnadsbas. Med stöd av ökade licensintäkter står Neonet starkare och mer stabil även i en svag marknad”, kommenterar Neonets VD Simon Nathanson. ” Transaktionsintäkter fortsätter att vara en mycket viktig intäktsström och där strävar vi efter att öka marginalen ytterligare. Det finns en hävstång i Neonets affärsmodell, där ökade handelsvolymer direkt visar sig i form av högre transaktionsintäkter. Institutionella kunder har gått från att vara underviktade i aktier till att bli mer aktiva, vilket vi tolkar som att volymerna kommer att öka framöver. Jag ser med stor tillförsikt på framtiden”, fortsätter Nathanson. Utsikterna för Neonet är fortsatt mycket goda trots att marknadsutvecklingen har haft en negativ påverkan. Neonets mission är att förenkla global handel så att bolagets kunder kan dra fördel av det ökade antalet marknadsplatser och nya tekniska möjligheter. Neonet uppnår detta genom att erbjuda access till de mest likvida marknadsplatserna samt genom tekniska lösningar som effektiviserar global handel. Neonet möjliggör bästa avslut (Best Execution) oberoende av marknadsplats. Efterfrågan på den sofistikerade teknologi och de handelsverktyg som Neonet tillhandahåller förväntas öka, både avseende mäklartjänsterna och mjukvarutjänsterna Neonet XG. Neonets nya mål ersätter bolagets tidigare mål om att Neonet senast 2011 minst skulle ha fördubblat sina rörelseintäkter från 2007 års nivå (vilka uppgick till 689 msek) och nått ett resultat före skatt på cirka 400 msek. ” Vi är positionerade för att nå vårt tidigare mål med ett resultat före skatt på cirka 400 msek, men i det nuvarande marknadsklimatet är det svårt att sätta en tydlig tidsram för detta,” avslutar Simon Nathanson. Denna information är sådan som ska offentliggöras enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.