Neonet lanserar en ny generation av sin Smart Order Routing-teknologi

Neonet lanserar en ny generation av sin Smart Order Routing-teknologi för bästa avslut i aktier som handlas på flera marknader. Den nya funktionaliteten gör det bland annat möjligt att konfigurera Smart Order Routern för aggressiva (ta likviditet) och passiva (tillföra likviditet) routing-strategier på Europas traditionella och alternativa marknader.

-Vi har tagit vår Smart Order Routing-teknologi till en ny nivå baserat på vår erfarenhet av automatisk handel på amerikanska och europeiska traditionella och alternativa marknadsplatser. Den nya funktionaliteten ger handlare fler alternativ för att nå bästa avslut i aktier som handlas på flera marknader (Best Execution). Vi har infrastruktur, mjukvara och marknadsuppkopplingar för att våra kunder ska dra fördel av det nya finansiella landskapet, säger Simon Nathanson, VD på Neonet.

Neonets Smart Order Router finner den bästa strategin för exekvering av ordrar baserat på ordens karaktär, marknadssituation och kundens önskemål. Smart Order Routern finner bästa pris och dessutom kan kunder konfigurera den utifrån preferenser avseende aggressiv och passiv exekvering och strategier för att minimera transaktionskostnader. Dessa alternativ inkluderar:

• Avancerade algoritmer för att finna dold och synlig likviditet på både traditionella och alternativa marknader för att minimera marknadspåverkan.
• Ögonblickliga aggressiva exekveringsstrategier som utgår från inställningsbara prisintervall för exekvering med hög hastighet.
• Konfigurerbara aggressiva exekveringsprioritetslistor för att skydda marknadsandelar i eget medlemskap eller styra ordrar med avseende på kostnader för marknadsplatser och värdepappersadministration.
• Konfigurerbara strategier för att tillföra likviditet med den högsta sannolikheten för exekvering och för att styra ordrar med avseende på kostnader för marknadsplatser och värdepappersadministration.

Ordrar styrs under hela livscykel för att utnyttja möjliga exekveringsmöjligheter i snabbrörliga marknader och ordrar dirigeras automatiskt till marknader där sannolikhet för avslut är störst. Klienter kan välja till vilka marknader de ska tillföra likviditet, undvika att dela upp ordrar samt göra flera andra inställningar för att dra fördel av skillnader i olika marknaders kostnadsstruktur. Konfigurationen säkerställer att handeln sker i enlighet med kundernas egna Best Execution policys.

Neonet’s Smart Order Routing är en integrerad del av bolagets Konsoliderade Europeiska Orderbokserbjudande som för samman likviditeten i traditionella och alternativa marknader. Genom att relevant marknadsdata presenteras i en konsoliderad orderbok skapas en transparent vy över Europas handel. Handeln sker i kundens eller Neonets medlemskap eller i kombinationer av dessa.

Neonets avancerade handelsfunktionalitet kan nås via Neonets handlarapplikation Neonet Trader eller tredjepartssystem via FIX. Dessutom kan kunder på licensbasis få tillgång till teknologin genom Neonets mjukvaruerbjudande, Neonet XG. Neonet handlar bara för sina klienters räkning och undviker därmed potentiella intressekonflikter.

Denna information är sådan som Neonet ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.