Neonet lyser upp mörka handelsplatser

Report this content

Stockholm, Sverige, 20:e september, 2012 – Neonet, den oberoende leverantören av exekveringstjänster, lanserar idag en ny handelsalgoritm som optimerar handeln på så kallade mörka handelsplatser (dark pools). I samband med detta har Neonet också utökat sitt utbud av dark pools genom tillägget av två nya handelsplatser med mörk likviditet.

Den nya handelssalgoritmen söker automatiskt av uppkopplade dark pools med hjälp av en kombination av handelsstrategier åtkomliga via ett samlat gränssnitt för användaren. Handelsalgoritmen har även förstärkta skyddsmekanismer som motverkar informationsläckor och oönskade avslut.

Tillägget av två nya dark pools ger Neonets kunder tillgång till hela elva mörka handelsplatser. Nyttan för kunden med det breda utbudet av dark pools är att det ger möjlighet till markanta prisförbättringar, vilket Neonet kan mäta och bevisa med hjälp av en tredjepartsleverantör som tillhandahåller professionella mätningar av exekveringskvalitet.

“I motsats till vad namnet ‘mörk’ indikerar, har så kallade Multilateral Trading Facility (MTF) dark pools en välfungerande prisbildningsmekanism. Fördelen med en dark pool är att man inte avslöjar sina ambitioner att köpa eller sälja på samma sätt som på en vanlig marknadsplats utan kan genomföra handel utan att påverka prisbilden negativt. Tack vare Neonets trejdpartsmätning finns lika mycket kvalitetskontroll och transparans i mörka handelsplatser som i ljusa,” säger Joacim Wiklander, VD för Neonet och fortsätter, “Vår nya dark pool-algoritm samt utökade tillgång till mörk likviditet ger markant prisförbättring för våra kunder, utan att kompromissa med transparensen.”

Dr. Robert Barnes, VD på dark poolen UBS MTF, kommenterar; “Effektiva mörkhandelsstrategier är viktiga då de möjliggör för investerare att nå sina mål samtidigt som de minimerar risken för prispåverkan före handel. Tack vare detta får kunden hjälp att förbättra utförandet och samtidigt reducera nettot av transaktionskostnaden. Det är också bra för marknaden då det uppmuntrar investerare att öka ordervolymen." UBS MTF är den ledande dolda MTF:en på marknaden och erbjuder valfrihet av centrala motparter för clearing samt möjligheten att matcha på huvudmarknadens bästa köppris, bästa säljpris eller priset mitt emellan dessa (mid point).

LiquidMetrix, som tillhandahåller minut-aktuella analyser av Europas fragmenterade aktiemarknad, kommenterar transparans på dark pools; “Kvaliteten på MTF dark pools med fokus på mid-point kan enkelt mätas mot såväl huvudmarknaden som mot bästa tillgängliga köp- och säljpris över alla Europeiska marknadsplatser (EBBO mid-price). Intressant att notera är att även mätning av dark pools som använder EBBO mid-price kan ge överraskande resultat. Med en dark pool som matchar på köp-, mid- och säljpris blir utförandet mycket lättare att kvantifiera mot det rådande, icke-dolda marknadspriset,” säger Mark Ford, chefskonsult på LiquidMetrix.

Neonets nya algoritm för dark pools är byggd på ett helt nytt ramverk som är speciellt framtaget för att hantera fragmentering på både mörka och ljusa marknader. Det nya ramverket kommer att resultera i flera framtida uppdateringar av Neonets algoritmerbjudande.

Neonets erbjudande inkluderar följande mörka handelsplatser: BATS Europe Dark Pool, Chi-Delta, Irish Stock Exchange, North Sea, Nordic@Mid (NOMX), SmartPool (Euronext), Turquoise, UBS MTF, Xetra MidPoint (Deutsche Börse), Sigma X MTF (Goldman Sachs) – ny och POSIT (ITG) – ny.

Om att mäta exekveringskvalitet
Neonet använder såväl interna som tredjepartstjänster för att mäta kvalitet och kostnad. Detta möjliggör kontinuerlig översyn av kombinationen kostnad kontra kvalitet för handel. Kvalitetsmätningen utförs mot standardiserade mätmetoder såsom EBBO, spread capture och improvement. Dessa transparanta kostnads- och kvalitetsrapporter ger Neonets kunder möjlighet att fatta informerade beslut om deras handelsmönster.

Om Neonet
Neonets erbjuder transparenta och neutrala exekveringstjänster till banker och mäklare med en optimerad balans mellan kvalitet och kostnad. Neonets tjänster bygger på avancerade mjukvarulösningar som omfattar avancerad orderfördelning mellan alternativa marknadsplatser, algoritmisk handel, integrerade verktyg samt en bemannad exekveringstjänst för hantering av ordrar och support. Neonet bedriver ingen egenhandel eller andra finansiella aktiviteter som skulle kunna medföra intressekonflikter. Neonets har kunder i över 20 länder och ägs av Nordic Capital Fund VII.

För mer information, besök www.neonet.com.

Mediakontakter:
Joacim Wiklander, VD, Neonet, Tel. +46 8 506 47 835