• Neonet/

Neonet presenterar sitt nya Konsoliderade Europeiska Orderbokserbjudande inför nya marknadsplatser i Europa

Neonets nya Konsoliderade Europeiska Orderbokserbjudande för samman Europas traditionella börser med de nya alternativa marknadsplatserna genom att:
• Presentera Europas likviditet i en överskådlig vy
• Skicka ordrar till det bästa priset, oavsett marknadsplatser
• Möjliggöra handel i klientens eller Neonets medlemskap eller i kombinationer av bägge

Neonets nya Konsoliderade Europeiska Orderbokserbjudande för samman den europeiska likviditen hos de traditionella börserna och de nya alternativa marknadsplatserna. Genom att relevant marknadsdata presenteras i en konsoliderad orderbok erbjuds en transparent vy över handeln i Europa. Dessutom skickar Neonets smart order routing-teknologi ordrarna till de bästa marknadsplatserna för varje avslut, oavsett om detta är en traditionell börs, en alternativ marknadsplats eller en kombination av bägge. Handeln sker i kundens medlemskap, Neonets över 30 internationella medlemskap eller i kombinationer av dessa.

“Neonet ger en komplett bild av Europas handel och utför handeln på den bästa marknadsplatsen för varje avslut,” säger Simon Nathanson VD på Neonet. “Den ökade konkurrensen mellan marknadsplatser innebar initialt nya utmaningar, såsom fragmentering av likviditet, risk för ökade skillnad mellan köp- och säljkurs och risk för minskad transparens kring priser på aktier som handlas på flera marknadsplatser. Neonets Konsoliderade Europeiska Orderbokserbjudande hanterar detta, och genom att skapa bättre transparens och aggregerad likviditet kommer den att underlätta för ökad konkurrens mellan Europas marknadsplatser,” avslutar Nathanson.

Neonets avancerade handelsfunktionalitet kan nås via Neonets handlarapplikation, Neonet Trader eller tredjepartssystem via FIX. Dessutom kan kunder på licensbasis få tillgång till teknologin genom Neonets oberoende mjukvaruerbjudande, Neonet XG.

För att presentera den omfattande informationen på ett överskådligt sätt kan varje användare ställa in sin vy efter sina önskemål. System och infrastruktur är modulärt framtagna och decentraliserade för att kunna hantera stora volymer utan att kompromissa med hastighet.

De nya funktionaliteten har utvecklats utifrån erfarenheter från USA där handeln är spridd mellan många marknader samt handel på den nya europeiska alternativa marknaden Chi-X. Neonets Konsoliderade Europeiska Orderbokserbjudande presenteras inför lanseringen av fler alternativa marknadsplatser i Europa, som till exempel Turquoise, NASDAQ OMX Europe, BATS Europé och Burgundy.

Neonet handlar bara för sina klienters räkning, och undviker därmed potentiella intressekonflikter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Lilja
Tillförordnad informationschef, Neonet