NeoNets delårsrapport 1 januari – 30 september 2006

Tredje kvartalet i sammandrag
·Rörelseintäkterna ökade med 46% och uppgick till 91,4 Mkr (62,6 Mkr).
·Rörelseresultat före avskrivningar och finansnetto, EBITDA, ökade med 85% och uppgick till 19,4 Mkr (10,5 Mkr).
·Resultat före skatt uppgick till 10,0 Mkr (1,5 Mkr).
·Resultat efter skatt uppgick till 6,6 Mkr. Förra årets motsvarande resultat uppgick till 1,5 Mkr exklusive engångseffekt till följd av uppskjuten skattefordran (24,1 Mkr inkl. skattefordran).
·Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,13 kr. Förra årets motsvarande resultat uppgick till 0,03 kr exklusive engångseffekt till följd av uppskjuten skattefordran (0,48 kr inkl. skattefordran).
·Det underliggande kassaflödet stärktes och uppgick till 9,7 Mkr (5,3 Mkr).

Första nio månaderna i sammandrag
·Rörelseintäkterna ökade med 58% och uppgick till 282,9 Mkr (179,3 Mkr).
·Rörelseresultat före avskrivningar och finansnetto, EBITDA, ökade med 95% och uppgick till 61,1 Mkr (31,3 Mkr).
·Resultat före skatt uppgick till 32,7 Mkr (5,7 Mkr)
·Resultat efter skatt uppgick till 22,5 Mkr. Förra årets motsvarande resultat uppgick till 5,7 Mkr exklusive engångseffekt till följd av uppskjuten skattefordran (28,3 Mkr inkl. skattefordran).
·Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,44 kr. Förra årets motsvarande resultat uppgick till 0,11 kr exklusive engångseffekt till följd av uppskjuten skattefordran (0,56 kr inkl. skattefordran).
·Det underliggande kassaflödet uppgick till 41,5 Mkr (17,6 Mkr).

Händelser efter periodens utgång
·Styrelsen har beslutat att NeoNet i förtid skall lösa det utestående förlagslånet om 50,6 MSEK vilket löper med 10% ränta. Lånet kommer att återbetalas i december 2006.

NeoNet under de första nio månaderna 2006
NeoNets starka tillväxt under året är resultatet av flera faktorer. Den viktigaste är vår handelsplattform som klarar kundernas krav på snabbhet, stabilitet och funktionalitet. Fokuserade säljinsatser har lett till att antalet aktiva kunder ökat stadigt under 2005 och 2006 vilket bidrar till tillväxten. Under 2006 har vi sett ett tilltagande intresse för NeoNets tjänster bland stora institutionella investerare i både Europa och USA. Dessa kunder sätter stort värde på att NeoNet aldrig handlar för egen räkning utan endast för kunds räkning vilket eliminerar risken för intressekonflikter. NeoNets position som en neutral aktör kommer att bli ett allt viktigare säljargument i framtiden.

NeoNet erbjuder handel på 20 marknadsplatser och för att ytterligare förstärka och bredda erbjudandet kommer börser kontinuerligt att läggas till. Närmast på tur står handel på dels asiatiska aktiemarknader, dels på den tyska derivatbörsen Eurex vilken ger kunderna tillgång till handel i likvida terminskontrakt.

Handel på de asiatiska marknaderna kommer att inledas med access till Tokyobörsen för att sedan successivt utökas med fler marknader baserat på kundefterfrågan. NeoNets kunder har visat ett växande intresse för de asiatiska börserna och tillägget av asiatisk handel skapar ett globalt börserbjudande där handeln sker dygnet runt.

Under 2006 har vi investerat i ny teknisk infrastruktur som ger ytterligare säkerhet, snabbhet och stabilitet. Bakgrunden till investeringen är att kundernas handel blir allt mer avancerad vilket ökar vikten av stabilitet och minimal fördröjning för att tillhandahålla snabbast möjliga åtkomst till börserna. Förbättringen kommer att ge NeoNet en bättre position i och med att direktmarknadshandel blir en allt mer affärskritisk del av kundernas handel.

I tillägg till mäklartjänsterna har NeoNets system- och mjukvarutjänster inom produktområdet NeoNet eXchange Gateway (XG) en växande roll. NeoNet XG är en central del i strategin att skapa ett bredare kunderbjudande och en robust intäktsbas som inte uteslutande är direkt relaterad till kundernas handelsvolymer.

Genom de investeringar som gjorts i en uppgradering av infrastrukturen och tillägg av fler marknadsplatser har NeoNet ett erbjudande i absolut toppklass avseende stabilitet, prestanda och handelsfunktionalitet.

För mer information kontakta:
Simon Nathanson
VD för NeoNet