• Neova AB/

Bioenergiföretaget Neova och Höganäs Bjuf i nära samarbete: Spillvärme från Höganäs Bjuf ger lokal, miljövänlig fjärrvärme

Report this content

Industriföretaget Höganäs Bjuf och Neova El & Värme har inlett ett samarbete för att tillvarata och effektivisera användningen av spillvärme från Höganäs Bjufs tillverkningsprocesser. Samarbetet innebär bland annat att Neova investerar i ett nytt värmeväxlingssystem för uppvärmning av vatten via varmluften från Höganäs Bjufs förbränningsugnar. Den miljövänliga spillvärmen med en maxeffekt på 1,3 MW kommer primärt att användas som kostnadseffektiv värmeresurs i Bjuvs fjärrvärmenät. Nätet som ägs och drivs av Neova har en total värmeleverans på cirka 24 GWh.

-  Samarbetet med Neova innebär att vi nu kan tillvarata och erbjuda värdefull överskottsenergi som tidigare gått till spillo. Den dubbla hushållning med viktiga resurser som detta samarbete innebär, både ekonomiskt och inte minst miljömässigt, är av stort värde, säger Egil Friestad, VD för Höganäs Bjuf.

-  Neova driver omställningen till bioenergi genom att erbjuda ekonomiskt och miljömässigt hållbara alternativ till fossila bränslen. Att kunna nyttja spillvärme från närliggande industrier som komplement till våra övriga biobränslen är en viktig del av detta. Samarbetet med Höganäs Bjuf är ett bra exempel på hur detta fungerar i praktiken, säger Torbjörn Claesson, Affärsområdeschef El & Värme, Neova.

Korta fakta

Höganäs Bjuf utvecklar, producerar och marknadsför eldfasta produkter. De flesta industriella processer har produktionsled som kräver värmebeständigt material för att hantera höga temperaturer.

Eldfasta materials huvuduppgift är att skydda produktionsutrustning. Exportandelen är 66 % och företaget betjänar cirka 400 kunder i mer än 60 länder.

Höganäs Bjuf är ett dotterbolag till Borgestad Industries ASA, noterat på Oslobörsen.

Neova driver idag genom affärsområdet El & Värme tio fjärrvärmenät och ett tjugotal värmeproduktionsanläggningar runt om i Sverige. Bland fjärrvärmekunderna återfinns både kommuner, bostadsbolag, industrier, bostadsrättsföreningar och villakunder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Torbjörn Claesson, Affärsområdeschef El & Värme, Neova.

E-post: torbjorn.claesson@neova.se

Egil Friestad, VD Höganäs Bjuf

E-post: egil.friestad@hoganasbjuf.se

Vill du veta mer: www.neova.se

Neova är Skandinaviens ledande bioenergiföretag med en omsättning om ca 1,5 miljarder kronor för år 2009. Bolaget ingår i den finska Vapo-koncernen, en av världens största producenter av bioenergi med en omsättning på drygt 7,3 miljarder kronor. Med ett produktsortiment av pellets, oförädlade trädbiprodukter, torv och värmeproduktion i egna värmeverk tillgodoser Neova den svenska marknadens behov av bioenergi.

Taggar: