• Neova AB/

Bioenergiföretaget Neova satsar lokalt: 100 procent bioenergi i Valdemarsviks fjärrvärme

Allt fler svenskar efterfrågar värme från förnyelsebara bränslen och klimatsmarta värmesystem vinner allt större förtroende på marknaden. Så även i Valdemarsvik där bioenergiföretaget Neova nu har installerat en 100 procent bioenergidriven panna till fjärrvärmenätet i Valdemarsvik. Den nya pannan minskar utsläppen av växthusgaser i Valdemarsvik med hela 600 ton koldioxid per år vilket motsvarar en årlig minskning av cirka 250 bilar på ortens gator.

Bioenergiföretaget Neova förser flera av Valdemarsviksbornas fastigheter och företag med för miljön skonsam fjärrvärme. Nu utvecklar Neova sin Valdemarsviksanläggning ytterligare genom att installera en biopanna som eldas med flis och träbriketter. På så sätt förbättras såväl miljön som ekonomin eftersom man helt slipper beroendet av fossila bränslen. Dessutom utökas kapaciteten och fler Valdemarsviksbor får nu möjlighet att ansluta sig till det lokala fjärrvärmenätet.

- Neovas roll är att trygga tillgången på lokal hållbar energi.  Det innebär bland annat att vi vill vara drivande i övergången från fossilt till bioenergi och att vi alltid strävar efter att verka så lokalt som möjligt. Satsningen i Valdemarsvik är därför både spännande och långsiktigt rätt och vi hoppas givetvis att både boende och företagare på orten ska dela vår syn på detta, säger Torbjörn Claesson, affärsområdeschef Neova Bioheat.

- Förutom de miljömässiga effekterna innebär en satsning på bioenergi att mer pengar stannar i den lokala ekonomin istället för att exporteras till andra länder och landsändar. På så vis blir bioenergi en booster för både varaktig sysselsättning och kommunal utveckling, säger Bengt-Erik Löfgren, ÄFAB.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Torbjörn Claesson, Affärsområdeschef Bioheat, Neova.

E-post: torbjorn.claesson@neova.se

Bengt-Erik Löfgren, ÄFAB

E-post: bengt@afabinfo.com

Hanna Runestad, Miljöchef Neova