• Neova AB/

Ekonomi, ekologi och effektivitet – Ny teknik får tvätterier att välja bioenergi framför olja

Report this content

Möjligheten att skapa processånga i anläggningar drivna av bioenergi lockar allt fler tvätterier att välja gröna bränslen till såväl sina processer som till uppvärmning. Övergången är inte bara bra för miljön och för tvätteriernas miljömål – företagen kan också göra stora besparingar på satsningen.  På mindre än två år har investeringen betalat sig. [1] Nu vill regeringen mana på fler industriföretag att byta från olja till bioenergi för att minska utsläppen av växthusgaser – i enlighet med Klimatmötet i Köpenhamn. Sedan detta blev känt har ett intensivt utvecklingsarbete hos de företag som tillverkar utrustning för ångproduktion med bioenergi ägt rum. På www.energiskiftet.se finns all information att hämta.

[1] Energimyndigheten Goda Exempel - Värmepannor: ”Ångar på med pellets, Textilia AB Rimbo

Tidigare var processånga en begränsning och många företag tvingades hålla fast vid fossila bränslen eftersom det inte fanns några starka alternativ. Men nu finns ny teknik som gör det möjligt att skapa processånga i en anläggnings som drivs med bioenergi, exempelvis pellets. Till och med stora tvätterier som är helt beroende av ett konstant flöde av ånga med högt tryck har gått över till pelletsbaserad ångtillverkning. Och med goda resultat – såväl ur ekonomisk som ur effektivitetssynpunkt.

Som exempel kan nämnas ett tvätteri där 200 man hanterar 32 ton tvätt från Stockholms läns landsting i tvåskift varje dag i veckan. Vid övergång från olja till bioenergi minskades de årliga koldioxidutsläppen från 4 600 ton CO2 till 200 ton. Därmed reducerades industriutsläppen av koldioxid i kommunen där företaget verkar med hela 30 procent. Dessutom spar man även 850 MWh el per år eftersom man inte längre behöver den stödjande elpannan för uppvärmning av lokaler.

-          Svenska tvätterier har nu alla möjligheter att gå över till bioenergi, både för uppvärmning och för processer. Med den nya teknik som finns tillgänglig, och med de kommande skattehöjningarna på koldioxid och energi, så finns inte längre några argument för att använda olja. Därför har vi skapat www.energiskiftet.se, där vi samlat all information om både teknik, gröna uppvärmningsalternativ och fakta om de nya skattesatserna. Vi hoppas att detta kan bli en bra källa för tvätterierna i övergången från fossilt bränsle till bioenergi, säger Niklas Engström, från Neova som är initiativtagare till Energiskiftet.

För ytterligare information kontakta:

Niklas Engström, Energiskiftet/Neova

Eller gå in på www.energiskiftet.se