Fullt Hus på Öppen Torvtäkt

I helgen var det premiär för bioenergiföretaget Neovas familjedag – ”Öppen Torvtäkt”. Evenemanget ägde rum på torvtäkten Rögla Ramnasjö utanför Munka Ljungby och gav markägare, media och allmänhet en möjlighet att, på nära håll, studera och ställa frågor kring hur man bedriver ett modernt torvbruk. Och intresset var stort! Mellan 150-200 besökare ville veta mer om hur den här verksamheten bedrivs idag.

Besökarna fick information om hur man lokaliserar nya torvtäkter, undersöker dem, söker tillstånd, förbereder, hur produktionen går till och torvens användningsområden. Vidare informerades om efterbehandling, vad som händer när täkten avslutas.

Vi är väldigt glada över att så många är nyfikna på torv och vad den kan användas till. Vi tror att helgens stora intresse vid vår första ”Öppen Torvtäkt” är representativt för stora delar av landet. Neova har skördat torv i över 30 år, vilket har gett oss lång erfarenhet och stor kunskap som vi vill dela med oss av. Genom ”Öppna torvtäkter” kan vi visa hur man bedriver verksamheten på ett hållbart sätt. Vi kommer absolut att genomföra fler liknande familjedagar framöver, säger Rita Larsson, Projektledare inom torv på Neova.

Korta fakta om torv

• Sverige har skördat torv för industriellt bruk sedan 1800-talet. Torven har man dock använt sig av i olika syften ännu längre tillbaka i tiden. Efterfrågan på torv är stor, så stor att man har svårt idag att tillgodose det ökande behovet. Torv används idag som bränsle, som ett högeffektivt strömedel inom djurhållning samt också som odlingstorv.
  • Torv är en viktig energikälla, och då bara inte ur ekonomisk synvinkel. Om torven skördas och nyttjas på rätt sätt, kan vi skapa både arbetstillfällen och energi, men även minska det koldioxidläckage som uppstår ur tidigare påverkade torvmarker.
  • Tillväxttakten på våra myrar varierar, men som ett medelvärde i höjdled, brukar man räkna med 0,5 mm per år. Det finns undersökningar som indikerar en naturlig tillväxt på uppemot 10 cm per år (källa: stiftelsen Svensk Torvforskning).
  • Hela 25 procent av Sveriges yta är täkt av myrmark, endast 0,1 procent av detta nyttjas idag till torvproduktion. Torvtillväxten är 20 miljoner m3/år.

Neova är ett av Skandinaviens ledande bioenergiföretag med en omsättning på 1,08 miljarder kronor för år 2012. Bolaget ingår i den finska Vapo-koncernen, en av världens största producenter av bioenergi med en omsättning på drygt 6,3 miljarder kronor. Med ett produktsortiment av pellets, torv och trä, fjärrvärme och värmeproduktion tillgodoser Neova en betydande del av den svenska marknadens behov av bioenergi. Neova har en bred kundstock. Bland kunderna återfinns allt från industrier och kommunal verksamhet till fastighets- och villaägare. Kundrelationerna kännetecknas av långa avtal med högsta servicegrad och lyhördhet för kundernas behov. Fokus är att alltid finnas nära de som använder företagets produkter. Företaget arbetar löpande med sitt miljöarbete enligt standarden ISO 14001 för att minska verksamhetens negativa miljöpåverkan.

Taggar: