Ny skattereform överrumplar svensk tillverkningsindustri

Report this content

Den 1 januari 2011 står stora delar av den svenska tillverkningsindustrin inför ett bryskt uppvaknande. Då införs nämligen en skattereform som i det närmaste kan kallas för hemlig, eftersom endast ett fåtal industriföretag känner till den. Inte ens Skattemyndigheten kan ge klara besked. De skattesubventioner som tidigare funnits för svenska industriföretag vad gäller uppvärmning och eldning med olja bantas nu rejält. Syftet är att minska den svenska industrins utsläpp av växthusgaser och att styra användningen mot en högre andel miljövänlig bioenergi. Och omställningstakten är hög. Företag som inte har hunnit förbereda sig riskerar att drabbas hårt ekonomisk.  På www.energiskiftet.se finns all information att hämta.

Syftet med skattereformen är gott och i linje med de beslut som fattades vid Klimatmötet i Köpenhamn – svensk industri ska byta till uppvärmningssystem som inte skapar växthusgaser. Målet är att minska utsläppen med två miljoner ton till år 2020. Därför blir det nu avsevärt dyrare att behålla sina oljebaserade uppvärmningssystem än att ställa om till bioenergi.

Men om den samhälleliga informationen flödade inför villaägarnas energiskifte lyser den märkligt nog helt med sin frånvaro när det nu är dags för industriföretagen att ställa om. Svenska industriföretag betalar idag 21 procent i koldioxidskatt. Genom minskade subventioner ökar skatten till 30 procent 2011. År 2015 är nivån uppe på hela 60 procent. Därtill kommer företagen att från den 1/1 2011 även pådyvlas en energiskatt på fossila bränslen. Den skatten kommer att vara 30 procent av den generella energiskattenivån. Det blir alltså avsevärt dyrare med oljeeldning för den svenska industrin. Trots detta kan få myndigheter, industriföretag, intresse- och branschorganisationer svara på exakt hur förändringen kommer att slå vid årsskiftet.

-          Förvirringen kring omställningsfrågan är stor. Vi träffar dagligen oroliga industriföretag som efterlyser saklig information och en tydlig överblick över vilka källor som står till buds som ersättare för oljan. Det bästa hade förstås varit om branschorganisationer och myndigheter hade rätat ut alla frågetecken i god tid genom att samla information på gemensam plats. Nu är det inte så. Därför har vi skapat www.energiskiftet.se och hoppas på att det kan bli ett startskott för diskussionen, säger Niklas Engström från Neova som är initiativtagare till Energiskiftet 2011.

För ytterligare information kontakta:

Niklas Engström, Energiskiftet/Neova

Eller gå in på www.energiskiftet.se