Sveriges företag eldar upp över 6,5 miljarder kronor om året, i onödan.

Sveriges industrier och företag använder olja i sina processer för närmare 13 miljarder kronor varje år.  Hade motsvarande mängd energi producerats med bioenergi, t ex pellets, hade kostnaden istället halverats. Det skulle innebära en besparing på över 6,5 miljarder kronor per år. Eller nästan 18 miljoner kronor – per dag. Dessutom hade den svenska miljön besparats koldioxidutsläpp på närmare 5 miljoner ton/år vilket motsvarar en minskning med nästan 2 miljoner bilar.

(SE BILAGA FÖR LISTA ÖVER LÄN).

Den 1 januari 2011 ändras beskattningen för den energiintensiva industrin i Sverige. Skatterna på koldioxid och energi ska höjas och skattesubventionerna för uppvärmning med olja ska sänkas. Syftet är att minska den svenska industrins utsläpp av växthusgaser och att styra användningen mot en högre andel miljövänlig bioenergi. Allt i enlighet med Klimatmötet i Köpenhamn.

Men trots att industriföretagen nu alltså står inför ett viktigt och statligt påhejat energiskifte så lyser den samhälleliga informationen märkligt nog helt med sin frånvaro. Mycket få myndigheter, industriföretag, intresse- och branschorganisationer kan ens svara på exakt hur förändringen kommer att slå vid årsskiftet. Därför lanseras nu Energiskiftet 2011 på initiativ av bioenergiföretaget Neova. På www.energiskiftet.se finns all information att hämta.

Några korta energifakta Sveriges företag och industrier (SE BILAGA HELA LISTAN) *:

Källa: www.energiskiftet.se baserat på Rapport Oljeleveranser – Kommunvis redovisning 2009 (SCB, Energimyndigheten)

Antaganden:

• Enligt statistik för oljeleveranser 2008 från SPI så användes 93,3% av eldningsolja 1-6 inom industrin tillsammans med privat och offentlig verksamhet. Med bakgrund mot detta antar Neova att ca 90 % av förbrukningen av eldningsolja 1-6 2009 skedde inom industrin tillsammans med privat och offentlig verksamhet (dvs total användning exklusive samfärdsel exklusive utrikes sjöfart och en- och tvåbostadshus).
  • Den redovisade förbrukningen inom SNI 05-33,35 antas motsvara andelen förbrukare med skatterestitution.
  • Övriga förbrukare antas betala full skatt exklusive moms.
  • Oljepriset antas vara samma för både eldningsolja 1 och eldningsolja 2-5.
  • Oljepriset är satt till 10 990 SEK/m3 inkl frakt och skatter, hämtat från varmavillan.se 2010-09-24.
  • Pelletspriset är satt till 1700 SEK/ton, Neova.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Niklas Engström, Energiskiftet 2011/Neova