Tillverkningsindustrin: ni vet väl att ni får en skattereform på halsen i januari?

​Nyårsdagen 2011 är inte bara den första, spirande dagen på ett nytt år. 1 januari innebär i värsta fall också ett bryskt uppvaknande och en riktig kalldusch för tusentals företag inom den svenska tillverkningsindustrin. Efter julhelgen står stora förändringar kring uppvärmning och energi för dörren. Frågan är om våra industrier inser vad som väntar? Företag som inte har hunnit förbereda sig riskerar att drabbas hårt ekonomisk.

Så vad är det som händer? Den 1/1 2011 bantas de skattesubventioner som tidigare funnits för flertalet svenska industriföretag vad gäller uppvärmning och eldning med olja rejält. Syftet är gott och helt i enlighet med regeringsbeslutet som fattades under Klimatmötet i Köpenhamn; det är dags att minska den svenska industrins utsläpp av växthusgaser och att styra användningen mot en högre andel miljövänlig bioenergi. Villaägarna har redan genomgått stålbadet och kommit ut på andra sidan. Nu har turen alltså kommit till industrin.

Men hur gör man och vilka är alternativen till oljan? Måste våra företag få en fördyrad uppvärmningskostnad eller finns det hopp för framtiden? Om den samhälleliga informationen flödade inför villaägarnas energiskifte lyser den märkligt nog helt med sin frånvaro när det nu är dags för industriföretagen att ställa om. Kanske glömdes frågan bort under årets valrörelse? Få industriföretag, intresse- och branschorganisationer kan i alla fall svara på exakt hur förändringen kommer att slå vid årsskiftet. Inte ens skattemyndigheten kan ge klara besked.  Synnerligen märkligt eftersom hastigheten i omställningen blir förhållandevis hög: företagen betalar idag 21 procent i koldioxidskatt. Genom minskade subventioner ökar skatten till 30 procent 2011. År 2015 är nivån uppe på hela 60 procent. Därtill kommer företagen att från den 1/1 2011 även pådyvlas en energiskatt på fossila bränslen. Den skatten kommer att vara 30 procent av den generella energiskattenivån. Det blir alltså avsevärt dyrare med oljeeldning.

Vad är egentligen meningen med en ”hemlig” reform? För det är precis vad skatteförändringen framstår som.  Förvirringen kring omställningsfrågan är stor. Vi träffar dagligen oroliga industriföretag som efterlyser saklig information och en tydlig överblick över vilka källor som står till buds som ersättare för oljan. Det bästa hade förstås varit om branschorganisationer och myndigheter hade rätat ut alla frågetecken i god tid genom att samla information på gemensam plats. Tyvärr och märkligt nog stannar det vid ett önsketänkande. En av få webbplatser för ändamålet är www.energiskiftet.se som intressant nog är ett kommersiellt initiativ.

Den dåliga tillgången på information gör att företagen riskerar att missa den självklaraste av alla lösningar och istället går över ån efter vatten. Onödigt med tanke på att vi har en föredömlig och nästan outnyttjad energikälla mitt framför näsan i form av förnybar bioenergi från våra svenska skogar. Bioenergi är en ren naturprodukt som inte bidrar till växthuseffekten. Och vi i Sverige har mycket av den varan. Nog vore det väl synd om ett sådant miljövänligt och lokalt alternativ skulle gå industrin förbi?

Bengt-Erik Löfgren                                                 Björn G Karlsson                         Niklas Engström

Energikonsult                                                          Professor                                       Affärsområdeschef

ÄFAB                                                                       Linköpings Universitet                Neova

E-mail: bengt@afabinfo.com                               E-mail bjorn.karlsson@liu.se           E-mail: niklas.engstrom@neova.se