Torbjörn Claesson ny VD för bioenergiföretaget Neova

Torbjörn Claesson tillträder den 1 juni 2012 som ny VD för bioenergiföretaget Neova. Han kommer närmast från en position som affärsområdeschef för Neova Bioheat. Torbjörn Claesson ersätter tidigare VD:n Juhani Ylä-Sahra som enligt plan nu slutfört sitt svenska uppdrag och därför återvänder till Finland och en ny roll inom moderbolaget Vapo.

-       Vi är mycket nöjda med att kunna tillsätta en beprövad, erfaren och stark ledare att fortsätta driva och utveckla Neova och affärsverksamheten i Sverige. Den svenska energimarknaden är i ett krävande läge och en VD som känner både branschen, Neova och Vapokoncernen väl är därför det absolut bästa alternativet, säger Tomi Yli-Kyyny, Koncernchef för Vapo.

Torbjörn Claesson har arbetat inom Neova i fem år och suttit i bolagets ledning lika länge. Han har en lång och gedigen erfarenhet inom energibranschen och har bl a innehaft olika positioner inom Fortum och EON innan han kom till Neova.

-       Uppdraget som VD för Neova är en spännande utmaning som jag givetvis ser fram emot att ta mig an. Mitt fokus är att fortsätta utveckla Neova, vår verksamhet och vårt varumärke enligt fastlagd strategi. Neova har en ledarroll inom svensk bioenergi och i arbetet med att skapa bioenergi för framtiden. Det kommer vi fortsätta att verka aktivt för, säger Torbjörn Claesson.

Bilaga: Foto Torbjörn Claesson

För ytterligare information vänligen kontakta:

Torbjörn Claesson, Affärsområdeschef Bioheat, Neova.
E-post: torbjorn.claesson@neova.se

Tomi Yli-Kyyny, Koncernchef Vapo OY
Tel: +358 20 790 56 05
E-post: tomi.yli-kyyny@vapo.fi

Vill du veta mer? Besök gärna www.neova.se

Neova är ett av Skandinaviens ledande bioenergiföretag med en omsättning på cirka 1,2 miljarder kronor för år 2011. Bolaget ingår i den finska Vapo-koncernen, en av världens största producenter av bioenergi med en omsättning på drygt 6,3 miljarder kronor. Med ett produktsortiment av pellets, oförädlade trädbiprodukter, torv, fjärrvärme och värmeproduktion tillgodoser Neova en betydande del av den svenska marknadens behov av bioenergi.

Neova har en bred kundstock. Bland kunderna återfinns allt från industrier och kommunal verksamhet till fastighets- och villaägare. Kundrelationerna kännetecknas av långa avtal med högsta servicegrad och lyhördhet för kundernas behov. Fokus är att alltid finnas nära de som använder företagets produkter.

Företaget arbetar löpande med sitt miljöarbete enligt standarden ISO 14001 för att minska verksamhetens negativa miljöpåverkan.

Taggar:

Citat

Uppdraget som VD för Neova är en spännande utmaning som jag givetvis ser fram emot att ta mig an. Mitt fokus är att fortsätta utveckla Neova, vår verksamhet och vårt varumärke enligt fastlagd strategi. Neova har en ledarroll inom svensk bioenergi och i arbetet med att skapa bioenergi för framtiden. Det kommer vi fortsätta att verka aktivt för.
Torbjörn Claesson, VD för Neova
Vi är mycket nöjda med att kunna tillsätta en beprövad, erfaren och stark ledare att fortsätta driva och utveckla Neova och affärsverksamheten i Sverige. Den svenska energimarknaden är i ett krävande läge och en VD som känner både branschen, Neova och Vapokoncernen väl är därför det absolut bästa alternativet.
Tomi Yli-Kyyny, Koncernchef för Vapo