Nestlés största satsning i Norden på 20 år

I september går startskottet för Nestlés största nordiska investering på 20 år: lanseringen av det patenterade kaffekonceptet NESCAFÉ Dolce Gusto, som består av maskiner och kapslar. Nestlé är representerat inom både bönkaffe, snabbkaffe och så kallade kapselsystem och kan därför tillfredsställa de flesta behov hos både konsumenter och företag i Norden, som är känt för att ställa höga krav på kaffe.

Världens största livsmedelsföretag Nestlé har genomgått en omfattande omstrukturering av sin organisation och verksamhet i Norden och storsatsar för att generera tillväxt och öka marknadsandelen i regionen. Det kommer bland annat att märkas inom kaffekategorin där Nestlé målmedvetet riktar in sig på att bli Nordens ledande kaffehus – och är på god väg att lyckas – genom en stark position inom växande segment med starka varumärken som bland annat NESCAFÉ Dolce Gusto.

Nestlé är världens största inköpare av kaffebönor och har lång erfarenhet av kaffeprodukter med hög kvalitet. I Sverige finns ZOÉGAS mörkrost som malet bryggkaffe, hela bönor och espresso, snabbkaffe genom NESCAFÉ och världens första system med kapslar, NESPRESSO, för espressokonnässören. Med nytillskottet NESCAFÉ Dolce Gusto, som även har kapslar för mjölk, blir utbudet av kaffeprodukter komplett.

Nestlé komplett kaffehus i Norden

– Med lanseringen av NESCAFÉ Dolce Gusto tar Nestlé steget ut och blir ett komplett kaffehus i Norden, både i dagligvaruhandeln, för storhushåll och på webben, säger Anders Carlsson, nordisk chef på Nestlé för kaffedivisionen.

NESCAFÉ Dolce Gusto har tidigare lanserats på drygt 20 marknader med stor framgång. Bara under det senaste året har marknaden för kaffekapselsystem vuxit med 9 procent i Europa och de två bäst säljande produkterna är NESCAFÉ Dolce Gusto och NESPRESSO.

NESCAFÉ Dolce Gusto har direkt blivit en populär produkt bland konsumenterna där det har lanserats. Dels för att maskinerna är futuristiskt designade för att fungera som inredningsdetalj i moderna kök, dels för att systemet med många olika kaffevarianter och mjölk i kapsel är så lätt att använda och erbjuder stor smakvariation. NESCAFÉ Dolce Gusto och kaffekapslarna är utvecklat med patenterad teknologi, smakoptimering vid användning av 15 bar tryck och resultatet är väldigt likt det man normalt bara upplever på kaffebar.

Maskinen kommer i fyra olika modeller i de högblanka färgerna crème, pianosvart, klarrött och metallic grafitgrå. Med kapslar för 19 varianter, som svart kaffe, espresso, cappuccino, caffè latte, varm choklad och många fler, utgör NESCAFÉ Dolce Gusto ett komplett hemmacafé. Alla kan göra sitt favoritkaffe utan krångel ur en och samma maskin.

Norden viktig marknad för kaffe

– Norden är en viktig marknad för oss som kaffeproducent eftersom vi dricker så mycket kaffe här – till ett värde av 1,1 miljarder Euro. Vi ser också stor potential här för NESCAFÉ Dolce Gusto då nordiska kaffekonsumeter är väldigt kvalitetsmedvetna, de ställer höga krav på ett varierat och smakrikt utbud av kaffe även i hemmet och är dessutom väldigt intresserade av heminredning, säger Anders Carlsson.

Kaffesortimentet i NESCAFÉ Dolce Gusto består av noga utvalda högkvalitetsbönor anpassade för varje typ av dryck. Det finns till och med en kapsel som tagits fram speciellt anpassad för den nordiska traditionen att dricka en normal svart mugg kaffe av bra kvalitet. Mjölkkapslarna består av pulvermjölk utan konserveringsmedel. Samtliga kapslar är tillverkade av återvinningsbar plast.

Maskinerna tillverkas av den italienska espressoexperten DeLonghi och säljs i mellanprisklass av Wilfa i elhandel och varuhus. Kapslarna finns lättillängliga även i livsmedelsbutiker och kan beställas i webbutik på www.dolce-gusto.se. Webbutiken är ensam återförsäljare av designade NESCAFÉ Dolce Gusto-accessoarer såsom koppar och glas.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Carlsson, Business Executive Manager Beverages, Nestlé Norden

Tel. +45 3546 0123, mobil: +45 23 21 25 44
E-post: anders.carlsson@dk.nestle.com

Fakta om maskiner, kapslar och priser bifogas i separat fakta- och produktblad.

För pressmaterial och högupplösta bilder, besök:

FTP: http://ldn-ftp.interpublic.com
Login: Kaffeprat
Password: kaffe123

NESTLÉ

Nestlé SA är världens största företag inom nutrition, hälsa och välbefinnande. Företaget har mer än 280 000 anställda vid 449 anläggningar över hela världen. Företaget har en stark varumärkesportfölj som innehåller ett antal välkända varumärken inom nutrition, kaffe, specerier, frukostflingor, glass, djurmat och konfektyr. Huvudkontoret ligger i Vevey i Schweiz och Nestlé Sverige AB finns i Helsingborg. Nestlé-företagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige arbetar tillsammans som en operativ enhet - Nestlé Norden med totalt cirka 1 700 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner Euro.