Nytt, innovativt kaffekoncept för smakfullt hemmacafé

Ställer du stora krav på kaffet du dricker? Dricker du gärna olika typer av kaffe? Och tycker du om kaffet du får på café? Med Nestlés nya kaffekoncept NESCAFÉ Dolce Gusto, som även har mjölk i kapselform, blir det enkelt att göra alla slags kaffe med bara en maskin – och den är även snygg att ha på köksbordet. Kaffemaskinerna från NESCAFÉ Dolce Gusto är designade för att passa i det moderna köket och de är lika mycket en uppseendeväckande inredningsdetalj som ett komplett och lättanvänt hemmacafé.

NESCAFÉ Dolce Gusto står för ett unikt nytänkande inom teknik som kommer att förändra hur vi dricker kaffe i hemmet. Med 15 bar tryck (samma som många professionella maskiner har på café) för smakoptimering av kaffebryggning i kombination med mjölk i kapselform, kan alla utan krångel bjuda på smakrikt bryggkaffe, espresso med crema som tål sockertest, perfekt skummad cappuccino, varm choklad och många fler varianter. Sammanlagt lanseras 19 olika smaker. Även kaffe som är svårt att hitta på restaurang ingår i NESCAFÉ Dolce Gusto, exempelvis espresso utan koffein som passar som avslutning på sena middagar eller cappuccino light för full njutning med färre kalorier.

– NESCAFÉ Dolce Gusto innebär ett helt nytt sätt att kunna njuta av kaffe i hemmet eftersom det blir möjligt att på ett enkelt sätt göra lika många och goda kaffesorter hemma som man kan beställa på café. Man behöver ingen barista utan kan skapa sitt eget hemmacafé med en varierad kaffemeny för alla tillfällen, säger Anders Carlsson, nordisk chef på Nestlé för kaffedivisionen.

Kaffemaskiner med design för det moderna köket

De fyra modellerna – som ser ut som en kyckling, en anka, en pingvin och ett futuristiskt LED-upplyst ägg - finns i de högblanka färgerna crème, pianosvart, klarrött samt metallic grafitgrå. NESCAFÉ Dolce Gusto har blivit en säljsuccé på de marknader där den lanserats tidigare och även vunnit utmärkelser för innovation.

- NESCAFÉ Dolce Gusto är inte bara en tekniskt fulländad maskin som erbjuder en stor valfrihet av högkvalitativt kaffe, den är också så snygg att den blir en självklar designfavorit i det moderna köket, säger Anders Carlsson.

Kaffet i NESCAFÉ Dolce Gusto-sortimentet består av noga utvalda högkvalitetsbönor anpassat för varje typ av dryck. Det finns till och med en kapsel som tagits fram speciellt anpassad för den nordiska traditionen att dricka en normal mugg svart kaffe av bra kvalitet. Mjölkkapslarna består av pulvermjölk utan konserveringsmedel eller kemiska tillsatser. Samtliga kapslar är tillverkade av återvinningsbar plast.

NESCAFÉ Dolce Gusto är skapat i samarbete mellan Nestlé och italienska espressomaskinleverantören, DeLonghi, och säljs i Sverige av Wilfa från den 1 september. Kapslarna säljs även i välsorterade livsmedelsbutiker. Det finns även en webbutik, www.dolce-gusto.se, som säljer maskiner och kapslar. Webbutiken är ensam återförsäljare av NESCAFÉ Dolce Gusto-designade accessoarer såsom koppar och glas.

Anders Carlsson, Business Executive Manager Beverages, Nestlé Norden

Tel. +45 3546 0123, mobil: +45 2321 2544
E-post: anders.carlsson@dk.nestle.com

Fakta om maskiner, kapslar och priser bifogas i separat fakta- och produktblad.

För högupplösta bilder och pressmaterial, besök:

FTP: http://ldn-ftp.interpublic.com
Login: Kaffeprat
Password: kaffe123

Om NESTLÉ

Nestlé SA är världens största företag inom nutrition, hälsa och välbefinnande. Företaget har mer än 280 000 anställda vid 449 anläggningar över hela världen. Företaget har en stark varumärkesportfölj som innehåller ett antal välkända varumärken inom nutrition, kaffe, specerier, frukostflingor, glass, djurmat och konfektyr. Huvudkontoret ligger i Vevey i Schweiz och Nestlé Sverige AB finns i Helsingborg. Nestlé-företagen i Danmark, Finland, Norge och Sverige arbetar tillsammans som en operativ enhet - Nestlé Norden med totalt cirka 1 700 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner Euro.