Nespresso storsatsar på restaurang

Report this content

Den 1 november 2011 sker den globala lanseringen av Aguila, en professionell Nespresso-maskin för restauranger, hotell och caféer. Med Aguila tar Nespresso steget fullt ut i satsningen mot restaurangbranschen.

Aguila är en ny professionell kaffemaskin som kombinerar det bästa från traditionell espresso-tillredning med den senaste tekniken från Nespresso. Med en enkel knapptryckning serverar maskinen, genom hela fyra brygghuvuden, Grand Cru-kaffe av högsta kvalitet från Nespresso. Aguila är designad för att möta behoven och kraven från gästerna på världens främsta hotell och restauranger.

– I dag väljer en fjärdedel av världens Michelinkrogar att servera kaffe från Nespresso vilket bekräftar den mycket höga och jämna kvaliteten, säger , VD Nespresso Business Solution - Premium Coffee. Med Aguila kan vi nu erbjuda en kaffemaskin som snabbt och kostnadseffektivt tillreder perfekt kaffe, oavsett om det sker på ett café eller en stjärnkrog.

Av världens kaffeproduktion är det endast 1-2 procent som håller tillräckligt hög kvalitet och aromatisk profil för att slutligen bli Nespresso-kaffe. Det färskmalda och hållbart producerade kaffet av högsta kvalitet kan erbjudas kaffenjutare tack vare Nespresso AAA Sustainable Quality™ program. Aguila har utvecklats för att förbättra både kvaliteten och lönsamheten i kaffetillredning. Genom kapslarna från Nespresso uppstår inget svinn samtidigt som alla i personalen kan tillreda kaffe av samma höga och jämna kvalitet. Genom de fyra individuella brygghuvudena kan hundratals koppar tillredas under ett arbetspass utan att fokus förflyttas från gästerna.

Ytterligare en viktig del vid framtagandet av Aguila har varit att reducera kostnaden för energiförbrukningen. Traditionella kaffemaskiner behöver ofta flera timmar på sig för att nå arbetstemperatur och står därför ofta på dygnet runt. Med Aguila är den första koppen färdig att tillredas direkt efter uppstart. Dessutom minskar energiåtgången då maskinen går in ett energisparläge efter 30 minuters inaktivitet. Inledningsvis går förbrukningen ner med 50 procent och därefter 95 procent.

– Det är inte ovanligt att mäta vinsten kring varma drycker på restaurangen utifrån kilopriset på kaffe, säger Andréanne Silén Country Manager Nespresso Sverige. Med Aguila har vi sett till den totala lönsamheten ur samtliga aspekter för att kunna reducera allt ifrån svinn till personal- och driftskostnader. Vi har också varit noga med designen så att Aguila med fördel kan placeras öppet inför gästerna. Resultatet är en espressomaskin som ger en exklusiv och hantverksmässig känsla i kombination med moderna attribut från Nespresso.

Skötseln av Aguila är lika enkel som tillredningen av kaffet. Efter en hel dags servering rengörs maskinen automatisk med en knapptryckning. Dessutom är Aguila utrustad med en så kallad fail-safe-funktion, vilket innebär att en trasig del av maskinen kan repareras medan resten av maskinen kan användas som vanligt, utan driftstopp.

Aguila lanseras samtidigt i hela världen den 1 november och i Sverige genomfördes premiärvisningen på restaurang Mathias Dahlgren. Den internationellt uppmärksammade stjärnkocken Mathias Dahlgren komponerade en avsmakningsmeny tillsammans med den gästande italienske sommelieren och världskände kaffekännaren Giuseppe Vaccarini. Menyn byggde på smakupplevelser kring fem koppar Nespresso Grand Cru bryggda med Aguila.

För mer information om Nespresso vänligen kontakta:
Andréanne Silén, Country Manager för Nespresso Sverige.
Tel: +46 (0)735 000 335, e-post: andreanne.silen@nespresso.com

För frågor kring företagets restauranglansering, vänligen kontakta:
Helena Lindquist, VD Nespresso Business Solution - Premium Coffee
Tel: +46 (0)73 34 36 070, e-post: helena.lindquist@nespresso-pro.se
Eller besök: www.nespresso.com

För mer information, presslån eller bilder vänligen kontakta:
Mats Ryd, Priest PR
Tel: +46 (0)73 31 06 100, e-post: mats.ryd@priestpr.com

Om Nestlé Nespresso SA
Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 5 500 anställda. 2010 hade Nespresso 215 exklusiva butiker världen över. Nespresso uppnådde en global omsättning om 3,22 miljarder CHF 2010 och upprätthåller en genomsnittlig årlig tillväxt på 30 procent sedan 2000. Mer information finns på www.nespresso.com/mediacenter.

Taggar: