Så blir kafferasten mer klimatsmart

Report this content

Nu kan alla som dricker kaffe på jobbet vara med och bidra till en bättre miljö. En livscykelanalys (LCA) som det externa konsultbolaget Quantis genomfört på uppdrag av Nestlé Professional visar att en stor del av kaffets miljöpåverkan sker just i konsumtionsledet på arbetsplatserna. Exempelvis kan instantkaffe vara mer miljövänligt än bryggkaffe och engångsplastmuggar kan ge lägre miljöpåverkan än porslinskoppar som diskas i maskin.

De allra flesta arbetsplatser serverar kaffe till sina anställda. Men långt ifrån alla känner till hur kaffedrickandet på jobbet påverkar miljön eller hur företag och anställda kan bidra till ett mer klimatsmart kaffedrickande på kontoret. LCA-rapporten visar att rostning, paketering och transporter av kaffet står för en mindre del av den totala miljöpåverkan än vad valet av kaffe, vendingmaskin, material på koppar och diskningssätt gör. - Vi gör allt vi kan för att minimera kaffets miljöpåverkan i produktionsledet och nu vill vi utöka miljöarbetet ytterligare genom att även informera vendingoperatörer och arbetsplatser om hur de också kan bidra till att minska miljöpåverkan, säger Marie Louise Elmgren, informationschef på Nestlé Sverige. LCA-rapporten visar vilken miljöpåverkan en kopp kaffe på arbetsplatsen har under hela förloppet från plantage tills koppen är färdiganvänd baserat på GPW 100 (Global Warming over 100 years), MJ (Non renewable primary energy) och LpC (Litre of water per cup of coffee). Några resultat som är särskilt intressanta för alla arbetsplatser och anställda är följande: • Klimatpåverkan är lägst för instantkaffe som NESCAFÉ eftersom utvinningen är effektivare och ger mer färdigt kaffe per böna. • Stora vendingmaskiner som används ofta innebär lägre miljöpåverkan än små maskiner som används sällan. Eftersom vendingmaskiner står på jämt, har de mindre miljöpåverkan per kopp ju mer de används. • Rätt inställning av vendingmaskinens standby-läge kan spara 15-25% av elförbrukningen. • Engångskoppar i plast (PP-polypropolen) som kan återvinnas ger lägre miljöpåverkan än porslinskoppar som diskas i maskin. • Maskindisk står för en stor del av kaffets miljöpåverkan, det bästa för miljön är att skölja ur kaffekopparna i kallt vatten. • Om kaffet på arbetsplatsen serveras i porslinskopp bör samma kopp användas hela dagen och ställas in i diskmaskinen först vid dagens slut. Diska bara full maskin. • Bäst för miljön är att koka upp vatten i vattenkokare, tillsätta rätt dosering instant kaffe och sedan hålla kaffet varmt i termos. - LCA-rapporten visar att alla vi som dricker kaffe på jobbet kan minska miljöpåverkan genom så enkla medel som att servera kaffe i moderna och rätt inställda maskiner och genom att se över våra diskrutiner. Det betyder att varje fikastund på jobbet kan bidra till en bättre miljö, säger Marie Louise Elmgren.

Taggar: