Först ut med internet i hyrbilen

Den mobila bredbandsleverantören Net 1, Nordiska Bil AB och hyrbilsfirman Hertz erbjuder nu trådlöst mobilt bredband till de kunder som hyr bil i Norrbotten. Satsningen som startar i Norrbotten samt på Luleå flygplats Kallax innebär att man blir först med att erbjuda hyrbilskunder mobilt bredband.

– Med detta erbjudande kan semesterfirare och affärsresenärer vara online överallt, i bilen, i stugan eller på hotellet och affärsmötet, säger Fredrik Sidhagen, försäljnings- och marknadschef för Net 1.

Nordiska Bil AB och Hertz hyr ut bilar till företagskunder, turister och en ny generation som förväntar sig internet överallt. Tillsammans med uppkopplingen från Net 1, som täcker 95 procent av Sveriges yta, kan hyrbilskunderna använda den trådlösa zonen i bilen till email, väderrapporter, nedladdning av musik med mera i stort sett överallt. Väl framme kan de ta med sig Net 1s modem till stugan eller hotellet för att arbeta och surfa på.

Nordiska Bil AB, Hertz och Net 1 är alla starka namn inom sina områden och anser att de är en perfekt konstellation för detta samarbete:

– Vi har haft stor efterfrågan på mobilt internet från både företag och fritidsmarknaden.
Därför vet vi att vi uppfyller ett tydligt behov för många av våra kunder genom att erbjuda mobilt bredband tillsammans med hyrbilen, säger VD Nordiska Bil, Gunnar Drotz.

– Både företagskunder och turister kommer kunna dra nytta av att de kan vara online när de vistas i Sverige. Med detta erbjudande kan de undvika de höga kostnaderna för att använda utländska abonnemang i Sverige. Med Net 1 surfar man även utan att riskera höga roamingavgifter, eftersom Net 1 erbjuder gratis användning i hela Skandinavien, säger Sidhagen.

Net 1s lösning använder wifi, vilket innebär att såväl datorer som iphones och ipads kan kopplas upp samtidigt till samma nätverk. Modemet är utrustat med batteri och 12 volts adapter, vilket säkrar strömförsörjningen under långa resor.

Inledningsvis finns erbjudandet hos följande Hertz uthyrningsställen: Kallax Flygplats, Nordiska Bil Luleå, Nordiska Bil Boden, Nordiska Bil Arvidsjaur samt Nordiska Bil Piteå.

Fredrik Sidhagen, Försäljnings- och Marknadschef på Net 1
E-post: fredrik.sidhagen@net1.se

Om Net 1:
Net 1 erbjuder mobilt bredband till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1s unika bredband täcker mer än 85 procent av den skandinaviska landytan och över 95 procent av den svenska samt ett avstånd 6 – 12 mil ut från kustlinjen. Företaget har varit verksamt sedan 2007. Till Net 1s kunder hör: Vattenfall, SCA och Sveaskog. Sedan våren 2009 ägs Net 1 av Access Industries. www.net1.se