Net 1 i ”Världens största TV-produktion” kring ÅF Offshore Race

På lördag den 30 juni startar Sveriges största kappsegling ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) mitt på Stockholm Ström. Net 1 har flera år i rad funnits med på startlinjen, så även i år. Både i form av Net 1-båten som deltar i årets race, men även i form av sitt mobila bredband som finns ombord på flera av båtarna som deltar. Dessutom ingår Net 1 i ett unikt samarbete, där man tillsammans med flera företag och seglingssiter har målsättningen att göra svensk segling mer publik. Detta i något man valt att kalla för “Världens största TV-produktion”.

ÅF Offshore är ett perfekt tillfälle för Net 1 att visa fördelarna med sin mobila bredbandstjänst och samtidigt bjuda seglingspubliken på något alldeles extra. Tack vare sin unika täckning ute i skärgården och långt ute till havs kan Net 1 sända live-video direkt från flera båtar som är med i racet, trots att de befinner sig långt ut från kusten.

– Vi gillar utmaningar och att tänja på gränserna. Tidigare har vi visat att vårt mobila bredband klarar av att sända live-video inifrån rallybilar som kör i 200 km/h i Värmlands djupaste skogar, och från båtar som kappseglar på stormande hav. Nu tar vi allt ett steg längre och visar vad som går att göra med en bra uppkoppling ute till havs, säger Mikael Ryking som är ansvarig för radionätet på Net 1, men även skeppare på den av Net 1 sponsrade X-332:an, som deltar i årets upplaga av ÅF Offshore Race.

Tillsammans med Solidtango, Blur.se - Sveriges största seglingsblogg, med flera ingår Net 1 i en satsning som man kallar ”Världens största TV-produktion”. Idén är enkel. Ombord på båtarna under ÅF Offshore Race finns tusentals människor utrustade med smartphones och surfplattor och på land finns ännu fler som kommer att följa racet. Målet är att med hjälp av dessa människor skapa ”Världens största TV-produktion” räknat i antal kameramän och -kvinnor. Allt detta är möjligt tack vare teknik från Solidtango och Net 1s oslagbara täckning, som räcker upp till 65 sjömil (12 mil) från kusten och hela vägen runt Gotland.

Alla kommer kunna titta på de uppladdade videorna från de tävlande och fyra av båtarna kommer man även kunna följa live från starten i Stockholm, hela vägen runt Gotland till målgången i Sandhamn. Varje livesändning innehåller även en chatt, så att alla som vill kan diskutera det som händer med andra som tittar. Förutom Net 1-båten kommer även båtarna Blur, PacMan och Solidtango att vara utrustade med videokameror som sänder live.

– I slutänden handlar allt om att skapa en bra upplevelse, ett mobilt bredband med pålitlig täckning och tillgänglighet, fortsätter Mikael. Det bidrar vi även med till alla som använder en smartphone eller surfplatta. När täckningen saknas hos våra konkurrenter, så fortsätter man enkelt att surfa genom att vårt smarta modem har inbyggd WiFi.

För att följa Net 1-båten och övriga båtar live, besök: http://www.net1.se eller http://blurlive.solidtango.com

För att ladda upp egna videos, besök: http://blur.solidtango.com/upload

Net 1-båten finns att besöka i Race Village på Skeppsholmen i Stockholm från och med den 28 juni.

Angelica Zwahlen, Kommunikations- och PR-ansvarig på Net 1

E-post: angelica.zwahlen@net1.se

Mikael Ryking, Ansvarig för radionätet på Net 1
E-post: mikael.ryking@net1.se
Tel: 0735-25 23 14

Net 1 erbjuder mobilt bredband och telefoni till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Detta via sitt rikstäckande Turbo 3G-nät på den beprövade NMT 450-frekvensen. Genom att använda 450Mhz frekvensen täcker vi 95 % av Sveriges landyta och har dessutom täckning 6-12 mil ut från kustlinjen – detta gör oss till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt företag med verksamhet utanför tätort. Vårt nät levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland våra företagskunder finns bland andra; Vattenfall, SCA, Sveaskog och Sjöräddningen. Vi är även stolt samarbetspartner till LRF Samköp, ICT Trafikverket m fl. Företaget har varit verksamt sedan 2003 och ägs sedan 2009 av Access Industries. För mer information, besök www.net1.se.