Net 1 kopplar upp Richard Göranssons rallysatsning

För andra året i rad samarbetar Net 1 och Richard Göransson kring Rally Sweden för att ta rallyupplevelsen till nästa nivå. Nytt för i år är att samtliga sträckor går att följa på webben, både genom livestreaming och genom en interaktiv karta som uppdateras i realtid från de värmländska skogarna – allt tack vare uppkopplingen från Net 1.

– Hela det här projektet visar vad som är möjligt med en grym täckning, ett robust nät och framförallt en modig rallyförare, säger Fredrik Sidhagen, Försäljnings- och marknadschef på Net 1.

Racingföraren och den fyrfaldige STCC-mästaren Richard Göransson gör i helgen debut i Rally Swedens största klass WRC. Förutom att livesända hela loppet, kommer hans team ha en egen mediastudio på plats i Hagfors där de visar livematerial varvat med inspelat material och uppdateringar från reportrar längs sträckan.

En Mini med maxad teknik

Richard Göransson bil, en WRC Mini Cooper, har utrustats med Net 1s nya modem vilket ger honom tillgång till ett trådlöst nätverk. Därmed blir bilen en ”hotspot” som rör sig i 200 km/h. Det trådlösa nätverket gör att Richard kan utnyttja Net 1s telefonilösning och även skicka GPS-positioner direkt via en app i Richards iPhone. Alla uppgifter om bilens hastighet och position skickas därifrån till en server, så att alla kan följa bilen i realtid via en karta på webben.

– Vårt mål är att visa upp rallyt på ett sätt många inte tror är möjligt. Vi har tagit stora kliv framåt varje år och nu fortsätter vi på samma spår genom att göra hela rallyupplevelsen ännu mer interaktiv, säger Richard Göransson.

För Net 1 innebär faktumet att rallyt till stor del körs långt ifrån bebyggelse, mitt ute i skogen, ett mindre problem än för övriga operatörer. Net 1 är nämligen den enda operatören vars nät har täckning och tillräcklig kapacitet för att kunna livestreama längs hela sträckan.

Livesändingarna inifrån rallybilen går att följa direkt på www.net1.se och Richards hemsida, www.richardgoransson.com. Där går det även att ladda ner hans nya iPhone-app som är utvecklad specifik för rallyt.

Angelica Zwahlen, Kommunikations- och PR-ansvarig på Net 1

E-post: angelica.zwahlen@net1.se

För tekniska frågor, kontakta:
Mikael Ryking, Ansvarig för radionätet på Net 1

E-post: mikael.ryking@net1.se
Tel: 0735-25 23 14.

Net 1 erbjuder bredband och telefoni till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1 är unikt med att använda NMT 450-frekvensen och täcker över 95 % av Sveriges landyta och upp till 12 mil ut från kustlinjen. Det gör Net 1 till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt för företag med verksamhet utanför tätort. Net 1s nät levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland Net 1s nöjda företagskunder finns bland andra: Vattenfall, SCA, Sveaskog, Polis, Ambulans och Sjöräddning. Net 1 är även stolt samarbetspartner till LRF Samköp. Företaget har varit verksamt sedan 2003 och ägs sedan 2009 av Access Industries.
För mer information, besök: www.net1.se