Net 1 säkrar uppkopplingen i Quickomats automater

I dagarna har ett avtal skrivits mellan Net 1 och Quickomat AB. Avtalet innebär att Quickomats i nuläget 110 självbetjäningsautomater utrustas med Net 1s mobila bredband. Tack vare Net 1s robusta nät och dess överlägsna geografiska täckning möjliggör man en extrem tillgänglighet och säkerhet för Quickomats automater. För Net 1 är detta ett första steg in på en ny och spännande marknad och öppnar upp för nya möjligheter.

I dagarna har ett avtal skrivits mellan Net 1 och Quickomat AB. Avtalet innebär att Quickomats i nuläget 110 självbetjäningsautomater utrustas med Net 1s mobila bredband. Tack vare Net 1s robusta nät och dess överlägsna geografiska täckning möjliggör man en stor tillgänglighet och säkerhet för Quickomats automater. För Net 1 är detta ett första steg in på en ny och spännande marknad och öppnar upp för nya möjligheter.

– Vi är mycket glada över vårt avtal och samarbete med Quickomat. Detta är för oss första steget in på en ny och spännande marknad och öppnar upp för nya möjligheter. Vårt nät har den bästa täckningen och den mest omfattande reservkraftlösningen, vilket möjliggör en stor tillgänglighet och säkerhet för Quickomats automater, säger Åsa Sundberg, vd på Net 1.

Quickomats affärsidé är att göra sina självbetjäningsautomater tillgängliga för kunderna, med ett erbjudande direkt på plats där behovet uppstår. Net 1s robusta datanät lämpar sig mycket bra för Quickomat och en bransch som bygger på hög tillgänglighet och en stabil och säker kommunikationslösning. Detta för företag med verksamhet både i tätort, men även utanför på mer otillgängliga platser.

– Vår affärsidé förutsätter en säker kommunikationslösning. Efter en noggrann analys och flera tester är vi mycket nöjda med den prestanda och de prisvärda tjänster som Net 1 har uppvisat. Vi ser mycket fram emot vårt fortsatta samarbete och kan varmt rekommendera Net 1, säger Quickomat ABs vd Staffan Johansson.

Quickomat utvecklar, tillverkar, installerar och driver en kedja av kontantfria självbetjäningsautomater. Automaterna placeras ut på publika platser runt om i landet och ur dessa kan man som kund köpa värdebevis av olika slag, t ex biljetter till kollektivtrafik, mobilrefiller, evenemangsbiljetter, parkeringskort och presentkort. Bolaget har för närvarande ca 110 terminaler installerade och räknar med en tillväxttakt på upp till 200 terminaler per år under de närmaste åren.

Tack vare att Net 1s nät är säkrat mot extrem väderlek och strömavbrott genom dieselbackup, kan man erbjuda ett robust nät som lämpar sig för Quickomats anordningar, som sköter transaktioner över nätet. Net 1 täcker idag 95 procent av Sveriges yta, men redan innan sommaren kommer man ytterligare förstärka sitt nät med sju nya siter. De senaste i raden är Sundsvall, Arvidsjaur och Östersund. Planen är att ha totalt 30 nya siter i drift under 2012, men även att uppgradera befintliga siter och utöka transmissionskapaciteten för att ytterligare förbättra täckningen och tillhandahålla mer kapacitet i nätet.

Åsa Sundberg, vd Net 1
E-post: asa.sundberg@net1.se
Telefon: 070-630 72 82

Staffan Johansson, vd Quickomat
E-post: staffan.johansson@quickomat.com
Telefon: 072-744 34 02

Net 1 erbjuder mobilt bredband och telefoni till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Detta via sitt rikstäckande Turbo 3G-nät på den beprövade NMT 450-frekvensen. Genom att använda 450Mhz frekvensen täcker vi 95 % av Sveriges landyta och har dessutom täckning 6-12 mil ut från kustlinjen – detta gör oss till det självklara valet för gles- och landsbygdsbor samt företag med verksamhet utanför tätort. Vårt nät levereras av Ericsson och statliga Teracom ansvarar för driften. Bland våra företagskunder finns bland andra; Vattenfall, SCA, Sveaskog och Sjöräddningen. Vi är även stolt samarbetspartner till LRF Samköp, ICT Trafikverket m fl. Företaget har varit verksamt sedan 2003 och ägs sedan 2009 av Access Industries. För mer information, besök www.net1.se.

Quickomat AB är ett svenskt företag som erbjuder en komplett, automatbaserad försäljnings- och distributionstjänst för resekort och biljetter till landets länstrafikhuvudmän och övriga kollektivtrafikaktörer. Företaget har kontor i Linköping och Göteborg och har statliga Industrifonden och Almi Invest som delägare.