Net 1 sätter mobilt bredband på prov

– Tack vare en oslagbar täckning och höjd kapacitet kan Net 1 i år leverera livestreaming från Rally Sweden direkt till webben.

Som enda operatör med täckning och tillräcklig kapacitet längs hela körsträckan gör Net 1 det möjligt för alla rallyintresserade att uppleva Rally Sweden direkt på webben. Med ett nät som täcker över 90 procent av Sveriges yta, kommer man kunna streama video direkt från de djupaste värmländska skogarna till webben.

– Nytt för i år är att vi bitvis sänder från tre bilar samtidigt. Att göra det i 200 km/h i timmen, mitt ute i skogen, är något av det mest krävande man kan göra med ett mobilt bredband. Nu när vi också har bytt till Ericsson som systemleverantör och förbättrat kapaciteten med nästan 100 procent, kommer det innebära en bättre upplevelse för tittarna, säger Fredrik Sidhagen, Försäljnings- och Marknadschef på Net 1.

Nio kameror mitt ute i skogen
Den största skillnaden mellan Rally Sweden och andra livesända tävlingar är att det körs över långa sträckor och äger rum i glesbygd, där internetuppkoppling är långt ifrån en självklarhet.

– Vi väljer att sända live till webben för att visa att det verkligen går att göra, även på otillgängliga platser. Idag är Net 1 den enda operatören som har täckning och tillräcklig kapacitet längs hela körsträckan. Vi utmanar gärna andra operatörer att försöka göra detsamma, säger Fredrik Sidhagen.

Fakta om Net 1s samarbete med Rally Sweden

• Net 1 kommer sammanlagt att ha nio kameror på plats under tävlingarna. Tre av kamerorna sitter i bilarna och fyra kameror är placerade vid tävlingens mest spektakulära hopp, Colins Crest. Utöver det är två kamerateam på plats för att filma längs körsträckan.
  • Nätet har en upplänk på 1,8 Mbit/s och streaminghastigheten från kamerorna ligger på 400 kbit/s. Det motsvarar 40 gånger snabbare upplänk än vanlig mobiltelefoni. Detta gör det möjligt att sända direkt från flera olika källor samtidigt. Nätets låga latenstid (cirka 50 – 100 ms) innebär också att Net 1 kan ge tittarna en surfupplevelse utöver det vanliga.
  • Utöver livesändningen kommer Net 1 även att tillhandahålla bredbandsuppkoppling och telefoni på plats, både för media och hela tävlingsledningen.

Live-streaming:
www.net1.se/rally
Fakta om rallyt:
www.rallysweden.se

Fredrik Sidhagen, Försäljnings- och Marknadschef Net 1
E-post:
fredrik.sidhagen@net1.se

Om Net 1: Net 1 erbjuder mobilt bredband till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1s unika bredband täcker mer än 85 procent av den skandinaviska och över 90 procent av den Svenska landytan samt ett avstånd 6 – 12 mil ut från kustlinjen. Företaget har varit verksamt sedan 2007. Till Net 1s kunder hör: Rikspolisstyrelsen, SCA och Sveaskog. Sedan våren 2009 ägs Net 1 av Access Industries. www.net1.se