Net 1 tredubblar hastigheten i nätet med Rev B

Net 1 har uppgraderat nätet och redan inlett omfattande tester av Rev B-tekniken i Sverige.
– Testresultaten påvisar en tredubbling av hastigheterna. Nya modem är under utveckling och full lansering beräknas ske redan till sommaren, säger Per Borgklint, VD för Net 1.

– Rev B utnyttjar kapaciteten mer effektivt än dagens teknologi. Tidigare har vi kunnat leverera hastigheter upp till 3,1 Mbit/s, och med Rev B kommer vi kunna leverera upp till 9,3 Mbit/s, fortsätter Borgklint.

Testerna av den nya tekniken CDMA Ev-Do Revolution B inletts i Sverige, Norge och Danmark och visar mycket goda resultat. Tekniken utnyttjar 450-MHz bandet som är känt för goda täckningsegenskaper.

– Högre hastigheter i kombination med vår unika täckning bäddar för ett mycket attraktivt erbjudande för våra kunder. Lanseringen av Rev B är en viktig milstolpe för Net 1 på den Skandinaviska marknaden och bidrar till att ta verksamheten till nästa nivå. Dessa satsningar förstärker vårt löfte om att erbjuda marknadens mest heltäckande tjänster inom mobil kommunikation, säger Borgklint.

För att utnyttja de högre hastigheterna krävs att existerande kunder uppgraderar till nya abonnemang och nytt modem. De nya USB-modemen kommer vara tillgängliga redan innan sommaren, och trådlösa modem väntas till hösten.

Net 1s modernisering och skifte till Ericsson som nätleverantör inleddes i maj 2010 och slutfördes i dagarna. I kort innebär det att all teknik ersatts med den senaste utrustningen från Ericsson, en förändring som medför högre kapacitet och högre hastigheter i och med lanseringen av Rev B.

Fakta CDMA Ev-Do Revolution B (Rev B):
Rev B, den senaste teknologin inom den amerikanska 3G- standarden CDMA2000, innebär att det nu är möjligt att aggregera upp till tre kanaler och därmed tredubbla hastigheten till 9,3 Mbit/s i nedlänk och 5,4 Mbit/s i upplänk. Den uppdaterade standarden innebär även kortare svarstider i nätet jämfört med dess föregångare Rev A.

För mer information kontakta:
Per Borgklint, VD för Net 1
E-post: per.borgklint@net1.se

Om Net 1: Net 1 erbjuder mobilt bredband till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1s unika
bredband täcker mer än 85 procent av den skandinaviska och 90 procent av den Svenska landytan samt ett avstånd 6 – 12
mil ut från kustlinjen. Företaget har varit verksamt sedan 2007. Till Net 1s kunder hör: Rikspolisstyrelsen, SCA och Sveaskog.
Sedan våren 2009 ägs Net 1 av Access Industries. www.net1.se