Stanley Miller utsedd till ny styrelseordförande för Net 1

Net 1, en ledande leverantör av mobilt bredband i Skandinavien, meddelar idag att Stanley Miller, styrelseledamot i MTS och tidigare VD för KPN Mobile International, har blivit utsedd till styrelseordförande för Net 1’s styrelse.

Stanley Miller kommenterar sitt nya uppdrag: “Det är ett unikt tillfälle att få arbeta med ett av de mest dynamiska och snabbväxande telekombolagen i Europa, och jag ser fram emot att kunna bidra till bolagets framtida utveckling. Det skall bli spännande att utveckla verksamheten och positionera Net 1 som en ledande leverantör av mobilt bredband på den Skandinaviska marknaden.

”Vi är stolta över att Stan har valt att gå in som ordförande i vår styrelse givet hans gedigna erfarenhet inom telekom”, säger Per Borgklint, VD Net 1.

”Vi har nyligen avslutat en omfattande utbyggnad av nätet och meddelat att vi kommer att medverka i auktionen för 800-MHz bandet. Att Stan tar över ordförandeposten i ett strategiskt viktig läge är naturligtvis en enorm tillgång för Net 1 och bidrar till att ta verksamheten till nästa nivå”, fortsätter Borgklint.

Jörg Mohaupt representerar ägaren Access Industries och kommenterar: “Vi är väldigt glada att få välkomna Stan som ordförande i styrelsen för Net 1. Stan har vid många tillfällen visat att han kan bygga upp starka bolag och skapa värde för aktieägarna. Vi är övertygade om att Stans erfarenheter blir ovärderliga allteftersom vi fortsätter att utöka verksamheten”.

Stanley Miller är född 1958. Mellan 1998 och 2010 var Stanley verksam inom KPN, Nederländerna. Under tiden på KPN höll Stanley ett flertal ledande befattningar, bland annat som VD för KPN Mobile, KPN International, VD och ordförande för E-Plus Tyskland såväl som för BASE i Belgien. Mellan 1991 och 1997 hade Stanley Miller ledande befattningar inom NetHold, men även som VD för Telepiu, Italien. Innan 1991 var Stanley VD för Electronic Media Network (M-NET) i Sydafrika och Nederländerna. Stanley Miller har över 20 års samlad erfarenhet inom telekom och mediasektorn. Han har framgångsrikt startat många verksamheter och lett ett flertal genom förändring, senast genom att skapa betydande värde för aktieägarna i KPN.

Stanley Miller har haft tidigare styrelseuppdrag inom KPN, Hutchison 3G UK Ltd, IP Global Net NV och VESTA Technologies, och sitter för närvarande som styrelseledamot i MTS.

För mer information kontakta:
Per Borgklint, VD för Net 1
E-post: per.borgklint@net1.se

Om Net 1:
Net 1 erbjuder mobilt bredband till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Net 1s unika bredband täcker mer än 85 procent av den skandinaviska och över 90 procent av den Svenska landytan samt ett avstånd 6 – 12 mil ut från kustlinjen. Företaget har varit verksamt sedan 2007. Till Net 1s kunder hör: Rikspolisstyrelsen, SCA och Sveaskog. Sedan våren 2009 ägs Net 1 av Access Industries. För mer information, besök www.net1.se

Om Access Industries:
Access Industries är en privatägd USA-baserad industrikoncern grundad 1986 av dess nuvarande styrelseordförande Len Blavatnik. Bolaget har strategiska investeringar världen över. De senaste 20 åren har Access Industries gjort betydande investeringar inom media och telekom, och man var en drivande ägare i svenska Bredbandsbolagets förvandling från nystartat bolag till att bli den nästa största bredbandsoperatören i Sverige. För mer information, besök www.accessindustries.com