Kommuniké från årsstämma i Net Trading Group NTG AB (publ)

I dag, den 22 maj 2019, hölls årsstämma i Net Trading Group NTG AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Resultatdisposition

Stämman beslutade att disponera över bolagets vinst enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Beslutades vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2018. Vid stämman beslutades härutöver om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör för räkenskapsåret 2018.

Fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter samt antalet revisorer och revisorssuppleanter samt fastställande av arvoden åt styrelsen och revisor

Stämman beslutade att styrelsen skall bestå av fyra ordinarie styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att styrelsearvode skall utgå med totalt 325 500 kronor, 139 500 kronor till styrelseordföranden (3 prisbasbelopp) och 93 000 kronor (2 prisbasbelopp) vardera till två externa ordinarie styrelseledamöter. Vidare beslutade stämman att en revisor och en revisorssuppleant skall utses samt att arvode till revisor skall utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisor

Stämmans beslutade omval av Thommy Nilsson till styrelseordförande, Jan Bengtsson och Petter Sörlie som ordinarie styrelseledamöter samt nyval av Erik Andersch*) som ordinarie ledamot och ersättare för avgående ledamoten Michael Mattsson som avböjt omval. Vidare beslutade stämman att välja Lars-Ola Jäxvik som revisor samt Roger Mattsson som revisorssuppleant.

*) Erik Andersch, född 1968, Partner och ansvarig för Inhouse Väst AB, konsult, rekryterings- och bemanningsföretag. Erik har 20 års erfarenhet av marknadsföring och ledarskap, i egenskap av bla  marknadschef inom stora svenska bolag som Intersport, JC, KappAhl och Volvo.

Val av valberedning och riktlinjer för valberedningens arbete

Stämman beslutade i enlighet med styrelsen förslag att valberedning utses enligt följande principer:

Stämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre röstmässigt största aktieägarna enligt Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken per den 30 september 2019, som vardera utser en ledamot av valberedningen. För det fall någon av de tre största aktieägarna inte önskar utse en ledamot av valberedningen ska den fjärde största aktieägaren tillfrågas och så vidare intill dess att valberedningen består av tre ledamöter. Valberedningens ledamöter ska offentliggöras på Bolagets hemsida senast sex månader före nästa årsstämma.

Mandatperioden för den utsedda valberedningen ska löpa intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa årsstämma.

Valberedningen utser ordförande inom gruppen. Styrelseordföranden eller annan styrelseledamot ska inte vara ordförande för valberedningen.

Om en ledamot lämnar valberedningen innan dess arbete är slutfört och om valberedningen anser att det finns behov av att ersätta denna ledamot, ska valberedningen utse ny ledamot enligt principerna ovan, men med utgångspunkt i Euroclear Sweden AB:s utskrift av aktieboken snarast möjligt efter det att ledamoten lämnat sin post. Ändring i valberedningens sammansättning ska omedelbart offentliggöras. Inget arvode ska utgå till ledamöterna för deras arbete i valberedningen.

Valberedningen ska lägga fram förslag till beslut i följande frågor för årsstämman 2020:

1. Val av ordförande vid stämman,
  2. Fastställande av antal styrelseledamöter,
  3. Fastställande av arvoden och annan ersättning till styrelsen och dess utskott, med uppdelning mellan ordförande och övriga ledamöter,
  4. Fastställande av arvoden till revisorer,
  5. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande,
  6. Val av revisorer, och
  7. Förslag till principer för valberedningens sammansättning och arbete inför årsstämman 2021

Beslut om bemyndigande för styrelse att besluta om nyemission av aktier

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av högst 2 000 000 aktier, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Emissionerna ska ske till marknadsmässig teckningskurs, med förbehåll för marknadsmässig emissionsrabatt i förekommande fall, och betalning ska, förutom kontant betalning, kunna ske genom kvittning eller apport.

Nyemission beslutad med stöd av bemyndigandet kan ske i syfte att tillföra bolaget rörelsekapital för fortsatt expansion eller strategisk anledning.

Om styrelsen beslutar om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara ägarspridning.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, bemyndigas att vidta de mindre justeringar i bolagsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket.

tel: +47 908 44 078,
morten@maxgodis.se

Denna information är sådan information som Net Trading Group NTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2019.

Net Trading Group NTG AB (publ) har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyg, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter. NTG har startat upp ytterligare en verksamhet på Åland, Finland, där NTGs produkter är attraktiva. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden. NTG är verksamt i Sverige, Norge och Finland under MaxGodis.se och Maxikarkki.fi.