Net Trading Group NTG AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 juni 2019

Styrelsen och verkställande direktören för Net Trading Group NTG AB (publ) avger härmed delårsrapport för koncernens verksamhet under första halvåret 2019.

Sammanfattning koncernen perioden januari – juni 2019

•  Nettoomsättningen uppgick till 38 952 kSEK (43 295 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -2 776 kSEK (-2 497 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,18 SEK (-0,16 SEK)
  •  Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 5 226 kSEK (7 820 kSEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden januari – juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 30 372 kSEK (37 753 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 816 kSEK (-1 237 kSEK)
  • Trots lägre omsättning redovisas vinst för första halvåret
  • Förbättrad marginal, uppgår nu till ca 43%

Sammanfattning koncernen perioden april – juni 2019

•  Nettoomsättningen uppgick till 17 559 kSEK (24 596 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -882 kSEK (-1 431 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,06 SEK (-0,09 SEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden april – juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 15 366 kSEK (21 115 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 640 kSEK (-646 kSEK)
  • Trots lägre omsättning redovisas vinst för kvartalet

Väsentliga händelser under perioden

• Positivt rörelseresultat för den norska verksamheten i maxgodis.se.
  • Väsentligt högre marginal, från ca 22% till ca 43%, nu när all försäljning går genom egen hemsida.
  • Omsättningen genom maxgodis.se har ökat. Den redovisade omsättningsminskningen är hänförlig till samarbetet med Lets Deal som avslutades vid utgången av januari.
  • 1 juni lanserades MaxSnus.no i Norge. Verksamheten redovisar ett positivt resultat redan under den första månaden.
  • Verksamheten i Finland har sålts till MatSmart under andra kvartalet, MatSmart säljer genom MatSmart.fi och fokuserar på den finska marknaden.
  • Verksamheten i Finland redovisar negativt resultat även under andra kvartalet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• NTG Åland har erhållit första avräkning från MatSmart. Avräkningen avser ersättning för konverteringen av kunder från maxikarkki.fi till MatSmart.fi.
  • Under juli/augusti fick NTG och MaxSnus mycket medieuppmärksamhet i Norge för MaxSnus.no. Detta har inneburit att försäljningen av snus överträffat budget.
  • Försäljningen genom MaxGodis.se har fortsatt öka under juli och hittills i augusti, jämfört med samma period föregående år.

VD Morten Hansson kommenterar

Som tidigare meddelats har vi sedan 1 januari 2019 fokuserat på vinst före omsättning. Verksamheten i moderbolaget har under året haft positivt rörelseresultat varje månad. Första kvartalet redovisades 177 kSEK och under andra kvartalet 640 kSEK totalt 816 kSEK för första halvåret.
När det gäller de negativa resultat för verksamheten i Finland beräknar vi att det inte tillkommer ytterligare förluster under tredje och fjärde kvartalet.

NTG kommer fortsatt fokusera på MaxGodis.se i Norge och det nya företaget MaxSnus.no. MaxSnus lanserades den 1 juni och verksamheten uppnådde ett positivt resultat redan under sin första driftsmånad. Snusmarknaden fortsätter att växa kraftigt i Norge och omsättningen för snus i norska butiker överstiger 8 miljarder NOK per året, exklusive gränshandel. MaxSnus erbjudande till norska konsumenter ligger 20-25% under normalt detaljhandelspris.

Jag tror starkt på att vår nya snussatsning och att den kan öka företagets försäljning med ca 30% under en 12-månadersperiod.

NTG (ex Finland) har nu mer än 125 000 kunder, och vi kan se att både konverteringsgraden och kundlojaliteten ökar. Baserat på en stark, lojal kundportfölj letar vi ständigt efter nya produktområden som vi enkelt kan implementera i vårt tidigare attraktiva produktsortiment.

Göteborg den 27 augusti 2019
Morten Hansson, VD

Tel +47 908 44 078, morten@maxgodis.se

Denna information är sådan information som Net Trading Group NTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2019.

Net Trading Group NTG AB (publ) har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyg, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter såsom tex snus. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.