Uppdatering från Net Trading Group NTG AB.

Som tidigare meddelats beslutade den norska regeringen att ta bort momsfrihet för inköp från utlandet på 350 norska kronor, med verkan från och med den 1 januari 2020.

Under perioden efter att beslutet fattades arbetade NTG aktivt för att hitta ett alternativt sätt att driva MaxGodis. Därför inleddes arbetet från Bolagets sida för att etablera en ny affärsmodell baserad på (främst) godis och drycker som såldes på samma plattform, men inte med de fördelar 350 gränsen medförde för Bolagets kunder. Trots att Bolaget köpte en portfölj med "bäst före datum"-varor och olika drycker visar det sig att försäljningen inte uppfyller de förväntningar Bolaget hade inför starten vid årsskiftet. Bolagets bedömning är nu att MaxGodis erbjudande inte är tillräckligt intressant för kunden när det gäller sortiment och priset på dryck blir för högt när norska skatter och avgifter måste läggas till detaljhandelspriset.

Styrelsen har därför beslutat att avsluta verksamheten i MaxGodis vilket medför att stor del av rörliga verksamhetskostnader kan minskas snabbt. Huvuddelen av övriga avtal komer att avslutas vid utgången av mars månad. Detta gäller även VD, Morten Hansson, men kommer tillsvidare biså Bolaget vid behov.

Styrelsen har fått ett bud, från extern part, på det Norska dotterbolaget Net Trading Norway AS, MaxSnus.no, på 1,2 miljoner NOK, vilket styrelsen har accepterat. Anskaffningsvärdet är 90 000 NOK, vilket innbär ett resultat på 1,11 miljoner NOK.
Alternativet att inte sälja denna verksamhet skulle medföra ytterligare driftskostnader för NTG. Detta eftersom MaxSnus.no för närvarande inte genererar tillräckligt med kassaflöde för att täcka moderbolagets driftskostnader.

Styrelsen fortsätter nu genomgång av Bolagets möjligheter. En kontrollerad likvidation måste övervägas, alternativt avnotering av Bolaget om man inte skapar ny verksamhet i NTG. När denna genomgång är klar kommer styrelsen kalla till bolagsstämma med förslag till beslut.*

VD Morten Hansson kommenterer

Självklart är jag väldigt ledsen att detta är situationen, men det är tyvärr inget som Bolaget kan göra med politiskt beslutade förändringar som har påverkat Bolaget på ett dramatiskt negativt sätt.

Vi har verkligen försökt att ändra affärsmodellen efter att 350-gränsen försvann, men det har visat sig inte vara en hållbar modell.

Utifrån nuläget arbetar styrelsen och jag med lösningar som är så bra som möjligt för Bolagets aktieägare.

tel: +47 908 44 078,
morten@maxgodis.se

Denna information är sådan information som Net Trading Group NTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande
den 24 januari 2020.

Net Trading Group NTG AB (publ)
har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks och andra närrelaterade produkter såsom tex snus. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.