• NetApp/

Med stöd för Windows Server 2012 förenklar NetApp hanteringen av data i Windows-miljöer

Migrering till publika, privata och hybridmoln förenklas med integrerade lösningar från Microsoft och NetApp

Stockholm, 7 september, 2012 - I samband med att Microsoft nu presenterar en ny version av Windows Server som förenklar övergången till virtuella IT-infrastrukturer lanserar NetApp stöd för Windows Server 2012 i lagringslösningar för server- och desktopvirtualisering, webb- och appplikationsplattformar samt för privata moln. Det nära samarbetet mellan NetApp och Microsoft förenklar och accelererar hur lagring hanteras och nås i Windows-miljöer, för organisationer av alla storlekar och branscher.

– Windows Server 2012 är ett riktmärke för organisationer som snabbt vill migrera till molnet, säger Peter Källviks, Sverigechef på NetApp. För att hjälpa våra kunder realisera det fulla värdet av sina investeringar i Microsoft-teknik fortsätter vi på NetApp att anpassa våra lösningar för att möta de utmaningarna våra gemensamma kunder står inför.

Trenden mot en ökad virtualisering av IT-infrastrukturer, digitalisering av innehåll, snabbare distribution av IT-tjänster och allt högre förväntningar på hög servicenivå leder idag till ett växande intresse för cloud computing. Omvandlingen från fysiska till virtuella infrastrukturer, och vidare mot säkra privata, offentliga och så kallade hybridmoln, erbjuder nya möjligheter för företag att leverera flexibla tjänster on-demand som bygger på en flexibel pool av delade, dator-, nätverks- och lagringsresurser.

Möjligheter med NetApp Support Windows Server 2012

NetApp erbjuder följande huvudfunktioner för Windows Server 2012:

• Lagring. NetApp FAS och V-serien lagringssystem är noggrant testade och stöds fullt ut med Windows Server 2012, vilket innebär kompatibilitet och säker distribution av applikationer. NetApp har åtagit sig att stödja SMB 3.0 och Windows ODX-datalagring och -överföring i Windows Server 2012 lagringsmiljöer – och lanserar ett publikt betaprogram för detta stöd under hösten 2012.

• Server och desktop virtualisering. NetApp Snapshot-baserad säkerhetskopiering och återställning med SnapManager för Hyper-V 1,2 och SnapDrive för Windows 6.5 har nu erhållit Windows Server 2012-certifiering. Tekniken ger integrerat dataskydd i Windows Server 2012-miljöer, snabbare säkerhetskopiering och återställning i Microsoft Private Cloud- och Hyper-V-miljöer. NetApp:s ökade stöd för Clustered Shared Volumes i Windows Server 2012 och den nya VHDx-specifikationen minskar avsevärt förbrukningen av server-och lagringsresurser vilket möjliggör storskalig virtualisering och privata molnlösningar. För desktop-virtualisering, erbjuder NetApp:s lagringssystem en innovativ uppsättning funktioner för effektiv, pålitlig och skalbar VDI-distribution, inklusive deduplicering, zero-space cloning, Flash Cache och automatisering.

• Minskad infrastruktur för molnet. Senare i år planeras leverans av en NetApp-referensarkitektur baserad på Windows Server 2012 och System Center 2012 SP1. Referensarkitekturen är tätt integrerad med NetApp FAS datalagring och V-seriens öppna lagringssystem med NetApp Data Ontap. Strukturen är uppbyggd för att korta ned tiden för utrullning av tillämpningar, öka användningen av virtuella och fysiska resurspooler och ge end-to-end-driftskompatibilitet för lagrings- och nätverksdata i samband med lanseringen av Microsofts System Center 2012 SP1.

• Ledning och automation. För implementering av privata molnlösningar, är NetApp OnCommand Plug-in for Microsoft 3.2 utformad för att ge integration med Microsoft System Center 2012 SP1 för dynamisk skalbarhet, automatiserat arbetsflöde, on-demand självbetjäning, och infrastrukturorkestrering i samband med lanseringen av den uppdaterade Management Suite för Windows Server 2012 från Microsoft.

• Webb-och applikationsplattform. NetApp ger omfattande stöd för plattformar på Windows Server 2012, inklusive stöd för SQL Server 2012 med SnapManager 6.0 för SQL Server.

+46 722067808