NetApp och Clustered Data ONTAP® hjälper Binero höja kundnöjdhet och tillgänglighet

Binero väljer NetApp:s Clustered Data ONTAP för att säkra kundernas information. Affären, som genomförts i samarbete med Atea, förväntas ge Binero en framtidssäkrad lagringslösning med bättre säkerhet, flexibilitet och skalbarhet.

Stockholm, 27 juni, 2013 Datalagringsföretaget NetApp har tillsammans med systemintegratören Atea fått förtroendet att leverera ny lagringsinfrastruktur till Binero för företagets kundwebbplatser. Lösningen är baserad på Data ONTAP, som enligt IDC är världens största lagringsplattform.[1]

Binero, som är en av Sveriges största leverantörer av tjänster för e-post och hemsidor, har under våren haft stora utmaningar med den befintliga lösningen för lagring av kunddata. Den tidigare lösningen, som bygger på scaleout-teknik från en stor aktör i branschen, har enligt Binero lidit av brister som inneburit att ett eventuellt mjukvarufel kunnat påverka tillgängligheten för hela lösningen. Detta har lett till kvaliteten i tjänsteleveransen till kunder blivit lidande vilket Binero nu ser fram emot att förbättra för att kunna fortsätta växa med nöjda kunder.

– Det viktigaste vi har på Binero är kundernas information och deras förtroende vilket gör att även korta driftstopp kan ha förödande konsekvenser, säger Anders Aleborg, VD på Binero. Med NetApp:s Clustered Data ONTAP får vi en säker lagringslösning som dessutom gör det möjligt för oss att expandera efter behov även under drift.

Den lösning som Binero köpt in bygger på den senaste versionen av operativsystemet Clustered Data ONTAP (version 8.2 som lanserades under juni) vilken möjliggör ökad trygghet, flexibilitet och kostnadseffektivitet för Binero. Med de unika möjligheterna till skalbarhet och klustring i NetApp:s lösning kan Binero välja att skala upp genom att uppgradera ett eller flera system i klustret, skala ut med flera system, skala med enbart mer kapacitet eller att skala genom att addera nya kluster för större separation av kunddata. Samtidigt säkras kunddata ytterligare genom NetApp:s integrerade tekniker för dataskydd (Snapshot/SnapVault) genom replikering till ett separat system för säkerhetskopiering och katastrofsäkring.

Lösningen bygger på implementering av två kluster om fyra noder vardera. Varje kluster är uppdelat i flera ”Storage Virtual Machines” (SVM), som är logiskt åtskilda för att inte påverka varandra. På detta sätt får Binero en avsevärt större riskspridning än med den tidigare lösningen samtidigt som man har möjlighet att dra nytta av fördelarna av både en klassisk scale-up-lösning och en modernare scale-out-lösning. Med denna lösning kan Binero till exempel migrera data i drift mellan olika system för att möjliggöra en avbrottsfri tjänsteleverans. Ett mindre kluster med två noder implementeras för säkerhetskopiering.

– Affären med Binero är viktig för oss och att de har valt att använda just vår lösning ett högt betyg på Clustered Data Ontap, säger Max Leissner, Technical Manager NetApp Sverige. Bineros kunder behöver tillgång till sina respektive webbplatser och e-postkonton 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, oavsett om utrustningen behöver uppgraderas eller få extra kapacitet. Detta blir möjligt med Clustered Data ONTAP.

Om Binero
Binero AB är en webbhotells- och domännamnsleverantör med ambitionen att vara Sveriges vänligaste webbhotell: öppenhet, ärlighet och vänlighet. Företaget erbjuder bland annat slopad bindnings- och uppsägningstid, månadsbetalningar, pengarna åter vid förtida uppsägning samt en total transparens till driftsservrarna. Binero har sitt säte i Stockholm sedan 2001, tidigare under namnet Aleborg Solutions. Binero har bland annat rekommenderats av Råd & Rön och 2005, 2006 och 2008 av branschtidningen Internetworld, som valt företaget till Sveriges bästa webbhotell 2009 och 2010.
Lagringslösningen från NetApp sätts i drift vid under juli i år. Binero uppdaterar löpande om arbetet på http://blogg.binero.se/.

Om NetApp
NetApp skapar innovativa lösningar för lagring och datahantering som ger enastående kostnadseffektivitet och påskyndar innovation. Vi arbetar för långsiktig tillväxt och framgång, även för våra pathway-partner och kunder. Vi har uppmärksammats som ett bra ställe att arbeta på runt om i världen. Läs om vårt engagemang för att hjälpa företag jorden runt att nå längre, snabbare på www.netapp.com.

Kontakt NetApp
Max Leissner, Technical Manager
max.leissner@netapp.com

Kontakt Binero