Sauber F1 Team jagar pallplatser med lagring från NetApp

Med NetApp kan man fatta beslut i realtid i en sport där varje tusendel räknas

STOCKHOLM, 15 januari 2013 – Formel 1 (F1) är en global sport med tusentals miljoner kronor i rullning. I hastigheter på över 300 km/h, där varje tusendel räknas, kan minsta anpassning av aerodynamiken på en bil betyda skillnaden mellan att vinna och komma på en tiondeplats. Alla stall är beroende av realtidsinformation för att göra förbättringar av bilarna och tävlingsstrategier under loppen. Det gör F1 till en datadriven sport och just datahanteringen är en av Saubers största konkurrensfördelar.

Stallet samlar in och analyserar data nästan dygnet runt, antingen från bilarna när de tävlar runt banan eller från vindtunneltester och CFD-simuleringar (Computational Dynamics Fluid) på Saubers huvudkontor i Hinwil, Schweiz. Sauber F1 Team har en FlexPod®-datacenterlösning, som utvecklats av NetApp i samarbete med Cisco, och en NetApp® MetroCluster™-lösning för att få den tillförlitlighet, enkelhet, effektivitet och höga tillgänglighet som krävs för att nå framgångar i F1-cirkusen.

Se hur Sauber F1 Team skapar innovation i 300 km/h med NetApp.

– Varje F1-stall pressar sina bilar till det yttersta, vilket betyder att marginalen för framgång är tunn som ett rakblad, säger Monisha Kaltenborn, CEO och Team Principal på Sauber Motorsport AG. Med tanke på de resurser som andra stall har till sitt förfogande, vet vi att vi måste tänka och agera annorlunda om vi vill konkurrera om F1-titeln. Många tror att hastighet och rörlighet endast gäller för bilarna på banan, men i vårt fall gäller det även i högsta grad för vår IT-infrastruktur. NetApp ger oss en IT-grund som kan hänga med i den enorma farten och intensiteten i vår sport och som kan hjälpa oss med snabb innovation i våra bilar och göra Sauber F1 Team så bra som möjligt.

Sauber F1 Team driver innovation med NetApp

Här är en titt på hur Sauber F1 Team använder NetApp.

• För varje varv bilen gör, producerar 100 individuella sensorer på bilen 20–30 MB av data, varav 3–4 MB skickas till FlexPod-plattformen i realtid, inklusive information om däck, motor, temperatur och bränsleförbrukning, som sedan används i depån för att fatta snabba strategibeslut under ett lopp.
  • FlexPod-plattformens smidiga formfaktor ger Sauber F1 Team ett mobilt datacenter som tillförlitligt kan fungera i extrema väderförhållanden. Se bilder av FlexPod-plattformen när den används på banan.
  • Vindtunneltester producerar 5 200 MB data varje dag medan CFD-simuleringar ger mer än 10 TB data per år. MetroCluster gör att tekniker snabbt kan komma åt dessa data och kapa några tiondelar inför nästa lopp.
  • FlexPod-lösningen gör att Sauber F1 Team kan minska elförbrukningen med 50 procent.
  • MetroClusters höga tillgänglighet på mer än 99 procent ger Sauber F1 Team sömlös åtkomst till data när som helst och var som helst i världen, vilket är avgörande för design, test och konstruktion.
  • Alla Saubers företagssystem körs på en MetroCluster-lösning som stöder 40 stora företagsapplikationer och tekniska tillämpningar som årligen genererar 20 TB av nya data, en siffra som ständigt växer.

Se hur Sauber F1 Team använder IT för att få konkurrensfördelar.

Se hur Sauber F1 Team revolutionerar F1 med IT och lagring från NetApp.