Netch bakom artisternas nya samlingsplats Fanglobe.com

Netch bakom artisternas nya samlingsplats Fanglobe.com Plattformen Netch/the_key/ ligger till grund för Fanglobe.com - en portal där fans får de senaste nyheterna om sina favoritartister. Netch Technologies AB, som utvecklar individanpassade affärskritiska system för Internet och mobilt Internet, har utvecklat systemlösningen bakom Fanglobe, en portal där man samlat olika artisters fanclubs under ett tak. Fanglobe är baserat på plattformen Netch/the_key/ som friktionsfritt integrerats med en Oracle databas. Fanglobe är en fanclubportal för olika kontrakterade artister, t ex Markoolio, Aqua, Petter och A-Teens. Varje artist har sin egen specifika fanclubsajt där man bl a hittar nyheter om de olika artisterna samt ges möjlighet att chatta med artisterna och kommunicera med andra fans. På sajten kan man även köpa artistspecifika produkter och lyssna på utdrag ur deras repertoar. Varje fanclubsajt varierar i utseende beroende på vilken sorts besökare som kommer till sidan. Det finns tre sorters besökare; vanliga, registrerande gratismedlemmar och betalande medlemmar. Informationsinnehållet på sidan varierar beroende på besökskategori. De betalande medlemmarna får t ex tillgång till skräddarsydd information om sin favoritartist. Vilka besökare som får tillgång till vad styrs av backwebben, det administrativa verktyg som personalen på Fanglobe.com använder för publicering av nyheter och annan information. - Fanglobe är ett bra exempel på en portal som utgår från vad användarna vill ha och där man tar hjälp av tekniken för att leva upp till deras önskemål, säger Fredrik Svedberg, VD på Netch. Med hjälp av vår plattform Netch/the_key/ kan Fanglobe bl a erbjuda fansen nyheter och möjlighet att kommunicera med andra fans samt artisterna själva, och på så sätt skapa en stor mängd lojala medlemmar. Om Netch Netch affärsidé är att med Internetteknik tillhandahålla marknadsledande kompetens, produkter och systemlösningar för individanpassade, transaktionsbaserade och interaktiva marknader. Netch skapar nätvärde och har filosofin att: "I den nya ekonomin är varje individ en marknadsplats, vilket gör att nya systemlösningar måste baseras på individuella behov istället för fördefinierbara processer". Rötterna till Netch finns i ungdomshuset Kajplats 305 i Malmö, där företagets grundare Håkan Dennersten var en av landets första Internetpionjärer 1994. Netch Technologies AB grundades 1995 och har idag drygt 130 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Karlskrona, Köpenhamn, Oslo och San Fransisco. I Karlskrona är verksamheten fokuserad på mobila Internetlösningar. Den första maj öppnas Netch kontor i Kalmar som också ska fokusera på systemutveckling för mobila Internetlösningar. Netch ligger bakom en rad uppmärksammade Internetlösningar till NK, Bokus, Matomera, Telia, Ikea på jobbet och Tetra Pak. Både NK och Bokus har vunnit pris som Skandinaviens bästa webbplatser på Scandinavian Interactive Media Event 1997 och 1998. Ägarna bakom Netch är IT-företaget Axis Communication AB, Visionalis och GDC. För mer information kontakta: Pernilla Brodd, Marknadschef, Netch Technologies Tel: 046-270 16 00, Mobil: 0702-69 00 71 pernilla.brodd@netch.se http://www.netch.se/ ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT01040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/05/20000505BIT01040/bit0002.pdf